دکتر اخبار سلامتی

  • ۰
  • ۰

در بسیاری از موارد نیازی به کشیدن دندان ها نیست. اما گاهی ارتودنتیست به منظور ایجاد فضا در فک برای جلوگیری از جلو زدگی و شلوغی دندان ها مجبور به کشیدن دندان ها است. در این مواقع بیمار نباید ترسی از کشیدن دندان ها داشته باشد؛ زیرا فضاهای ناشی از کشیدن دندان به وسیله ابزارهای ارتودنسی کاملاً بسته می شوند و بیمار به هماهنگی کامل صورت خود دست خواهد یافت. در این مقاله ما شما را با ارتودنسی به همراه کشیدن دندان آشنا خواهیم کرد.

 دلایل برای کشیدن دندان ها

برای کشیدن دندان ها می توان به عواملی مانند اصلاح خط میانی بین دندان ها، اصلاح اپن بایت و بهبود بافت نرم اشاره کرد. اگر فضای کافی در قوس دندانی وجود نداشته باشد، کشیدن دندان ها برای ایجاد فضای مناسب لازم است. گاهی ارتودنتیست به وسیله لوازم ارتودنسی می تواند همه دندان ها را در قوس دندانی جا بدهد. نکته حائز اهمیت این است که گاهی نگه داشتن دندان ها ممکن است به لثه ها و زیبایی و پایداری دندان ها آسیب وارد کند؛ همچنین این احتمال وجود دارد که پس از باز کردن وسایل ارتودنسی دندان ها به حالت قبل باز گردند.

 کدام دندان ها کشیده می شوند؟

ارتودنتیست در هنگام کشیدن دندان ها، دندان های پوسیده، پر شده، آبسه کرده را برای باز کردن فضا در قوس دهانی انتخاب خواهد کرد؛ سپس دندان هایی که در انتهای قوس دهان قرار دارند یعنی دندان های شماره ۴ و ۵ را در اولویت کشیدن قرار می دهد. برای درمان با ارتودنسی معمولاً ۴ دندان کشیده می شوند.

ممکن است با کشیدن دندان ها فضا برای رویش دندان های عقل مهیا شود. اگر لازم باشد که دندان عقل نهفته نیز کشیده شود، ارتودنتیست برای کشیدن دندان شما را به یک جراح فک و صورت معرفی خواهد کرد.  این نکته ضروری است که کشیدن دندان عقل باعث مرتب شدن دندان های جلو نمی شود؛ همچنین نمی توان از دندان عقل برای مرتب کردن دندان های نیش یا قدامی استفاده کرد.

چه عواملی باعث کشیدن دندان در بزرگسالان می شود؟

دلایلی که باعث کشیدن دندان های افراد بزرگسال می شود عبارتند از:

  • دندان های شلوغ مخصوصاً در افرادی که دندان های بزرگ و فک کوچکی دارند.
  • تحلیل رفتن ریشه دندان و غیر قابل ترمیم بودن دندان آسیب دیده
  • قرار گرفتن دندان ها در معرض آسیب های شدید دندانی

 

منبع: مجله سلامتی بیمارستان

  • ۰۰/۰۴/۲۱
  • mahsa khalili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی