دکتر اخبار سلامتی

  • ۰
  • ۰

هر نوع دستگاه ارتودنسی که هنگام لبخند زدن اصلا قابل مشاهده نباشد یا در نگاه اول تشخیص داده نشود ارتودنسی نامرئی نامیده می شود در این مقاله با انواع ارتودنسی نامرئی و کاربرد هر کدام آشنا می شویم.

  1. ارتودنسی ثابت لینگوال

ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی زبانی که به آن ارتودنسی پشت دندانی نیز گفته می شود یک ارتودنسی ثابت پنهان است. در این ارتودنسی بریس ها و بقیه اجزاء ارتودنسی در پشت دندان ها قرار گرفته و روی آن نصب می شوند. این نوع ارتودنسی شباهت بسیار زیادی به ارتودنسی معمولی یا سنتی دارد. ارتودنسی لینگوال برای افرادی همچون بازیگران، ورزشکاران ها، مدل ها و موزیسین ها و سایر بزرگسالان مناسب است.

ارتودنسی لینگوال همانند بریس های سنتی بوده و همان هدف و کارکرد را برای فرد به دنبال دارد. در ارتودنسی معمولی، دستگاه ارتودنسی در سطح جلوی دندان ها قرار گرفته و نصب می شوند. این براکت ها بر خلاف براکت های پنهان کاملاً در معرض دید افراد قرار دارند.

  1. ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی در زیر مجموعه ارتودنسی های ثابت قرار می گیرد. جنس این ارتودنسی ها همانطور که از نامشان پیدا است، از سرامیک با توان و مقاومت بسیار بالا می باشد و شما می توانید در این نوع ارتودنسی رنگ براکت و سیم های دندانتان را به صورت سفید انتخاب کنید که نزدیک به رنگ دندان هایتان باشد و تشخیص آن راحت نباشد.

شما در این نوع روش درمانی می توانید از براکت های همرنگ دندان تان هم استفاده کنید. معمولا افرادی از این نوع ارتودنسی استفاده می کنند که دوست ندارند در حین درمان مشکلات و ناهنجاری‌ های دندانشان، ظاهر لبخندشان زیبایی خودش را از دست بدهد و هنگام لبخند و صحبت کردن سیم های فلزی روی دندان شان دیده شود.

  1. ارتودنسی نامرئی اینویزیلاین

به جز بریس‌های فلزی ارتودنسی که احتمالا با آنها آشنایی دارید، دسته دیگری از دستگاه‌های ارتودنسی موجود هستند که پلاک‌های شفاف ارتودنسی اینویزیلاین نامیده می‌شوند. اگر متخصص ارتودنسی بعد از معاینه بیمار متوجه شود که بی‌نظمی دندان‌ها شدید نیست می‌تواند از ارتودنسی نامرئی برای رفع مشکل او استفاده کند. در واقع جنس این پلاک‌های متحرک، از نوعی ماده ترموپلاستیک شفاف است که استحکام خوبی دارند.

این پلاک‌ها شفاف هستند و هنگام قرار گرفتن روی دندان‌ها دیده نمی‌شوند؛ از این رو ارتودنسی نامرئی نامیده می‌شوند. ارتودنسی نامرئی یک نوع ارتودنسی متحرک است؛ یعنی می‌توان آن را در صورت لزوم از دهان خارج کرد. هر دو یا سه هفته یک مرتبه، این پلاک‌ها تعویض می‌شوند تا نیروها به صورت مناسبی به دندان‌ها وارد شوند. برخی از افراد به ویژه افراد بزرگسال، بنا به دلایلی تمایل ندارند کسی از درمان ارتودنسی آنها آگاه شود؛ از این رو ارتودنسی نامرئی می‌تواند گزینه خوبی برای آنها محسوب شود. البته این نوع ارتودنسی برای همه بیماران مناسب نیست و کاربرد ندارد.

منبع : مجله سلامتی بیمارستان

  • ۰۰/۰۶/۲۱
  • mahsa khalili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی