دکتر اخبار سلامتی

  • ۰
  • ۰

کبد اندامی است که چربی را برای استفاده بدن در خود ذخیره می‌کند اما اگر میزان این چربی بیش از حد مجاز باشد (5 الی 10 درصد وزن کبد) فرد در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب قرار می‌گیرداین روزها کبد چرب به یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان افراد تبدیل شده که اصلی‌ترین علت آن نیز رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک کافی است. لازم به ذکر است که ابتلا به این بیماری، تنها به کبد آسیب نمی‌رساند بلکه می‌تواند در کار سایر ارگان‌های بدن نیز اختلال ایجاد کند.

انواع کبد چرب کدامند؟

این بیماری به طور کلی به سه دسته تقسیم بندی می‌شود:

  • کبد چرب الکلی
  • کبد چربی غیرالکلی
  • کبد چرب بارداری (این مورد نادر است به همین خاطر به طور معمول در دسته‌بندی‌های انواع کبد چرب قرار نمی‌گیرد)

علائمی چون کاهش اشتها، ضعف و گیجی، حالت تهوع، احساس خستگی مفرط، کاهش وزن، رنگ تیره ادرار، عرق کردن بیش از حد و… جزو علائمی هستند که ابتلا به کبد چرب را هشدار می‌دهند. ابتلا به کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که بافت کبد قادر به شکستن‌ چربی‌ها نباشد. مواردی چون مصرف برخی از داروها، کاهش وزن سریع، ابتلا به برخی از بیماری‌های خودایمنی شانس ابتلا به کبد چرب را بیشتر می‌کنند.

دلایل

اگر دلایل این بیماری را بدانید می‌توانید با پیشگیری و تغییر سبک زندگی از ابتلا به آن جلوگیری کنید. مهم‌ترین علل ابتلا به کبد چرب عبارتنداز:

رژیم غذاییداشتن برنامه غذایی نامناسب و پرکالری ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

ابتلا به برخی از بیماری‌هابیماری‌هایی چون دیابت یا چاقی مفرط در عملکرد کبد اختلال ایجاد کرده و ممکن است منجر به تجمع چربی در کبد شوند.

مصرف داروهامصرف داروهایی چون تاموکسیفن، متوترکسات یا آمیودارون شانس ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهند.

درمان

دانستن درمان کبد چرب می‌تواند از رخ دادن بیماری‌های جدی‌تری جلوگیری کند. جایگزین کردن عادت‌های سالم غذایی با عادت‌های نامناسب و عدم مصرف الکل در درمان نوع گرید 1 کمک زیادی می‌کند. بنابراین اگر به گرید 1 مبتلا هستید برای کاهش چربی کبد خود به راهکارهای زیر عمل کنید:

  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی را کنار بگذارید.
  • میزان کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود بیشتر کنید.
  • از مصرف غذاهایی چون ماکارانی، پاستا، نان یا شیرینی حدالامکان پرهیز کنید.
  • خوردن سبزیجات به پاکسازی کبد کمک می‌کند.

برای درمان گرید 2 در خانه نیز می‌توانید از داروهای گیاهی چون عرق خار شتر، چای سبز یا سیر استفاده کنید. اما توصیه ما این است که به پزشک مراجعه کنید تا میزان پیشرفت چربی کبد افزایش نیابد. چنانچه به نوع گرید 3 و 4 مبتلا هستید به هیچ عنوان به درمان‌های خانگی اکتفا نکنید و حتما برای شروع درمان تحت نظر پزشک متخصص اقدام کنید.

منبع: www.bimarestaan.ir

  • ۰۰/۰۵/۲۱
  • mahsa khalili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی