دکتر اخبار سلامتی

۵ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ما نگرانی های برخی از والدین که فرزندشان بیش از حد (و در سنین بالاتر) انگشت خود را می‌مکد و یا عادت به جویدن چیزهایی دیگر دارند را کاملا درک می کنیم. چون این موضوع نه تنها ممکن است نشان دهنده مشکلات درونی و عاطفی کودک باشد، که منجر به مشکلات ارتودنسی نامنظمی دندانی و فکی نیز می شود. اگر شما هم فرزندی دارید که با مشکل مکیدن انگشت شست یا اشیاء مواجه است، پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را بخوانید تا درباره چرایی این موضوع و نحوه ترک عادت آن اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.

مشکل از کجاست؟ چرا کودکان انگشت خود را می‌مکند؟

مکیدن انگشت اگر در سنین پایین باشد نه تنها یک معضل نیست، بلکه یک مکانیسم طبیعی و بسیار آرامبخش برای کودکان است. در حقیقت کودکان و نوزادان با این روش با تنهایی، احساسات بد، استرس و فشار منفی، گرسنگی و از این دست مسائل مقابله می کنند.

مکیدن انگشت باعث می شود مغز تصور کند همه چیز خوب است یا دست کم در حال خوب شدن است. بنابراین بعد از مدت کوتاهی کودک آرام می گیرد و حس بهتری خواهد داشت. البته مکیدن انگشتان در کودکان (برخی اوقات) تنها از سر سرگرمی است و چون کودک به چیز دیگری مشغول نیست ترجیح می دهد انگشتان خود را بمکد.

حالت های عادی و غیر عادی انگشت مکیدن کدامند؟

بسیاری از کودکان، مکیدن شست خود را به تنهایی و بدون کمک بزرگترها متوقف می کنند. آن ها اغلب در سن 6 یا 7 ماهگی یا بین 2 تا 4 سالگی کاملا این عادت را ترک می کنند.

اما اگر این عادت از اندازه خارج شود و کودک پس از سن 4 سالگی اغلبِ اوقات مشغول مکیدن انگشتان باشد و این عادت را تا سنین بالاتر ادامه دهد مشکلات دندانی و فکی را تجربه خواهد کرد و احتمالا از نظر روحی نیز به مشکل بربخورد.

عوارض احتمالی مکیدن شست

عوارض مکیدن انگشت توسط کودک عبارتند از:

  • مشکلات ارتودنسی 
  • مشکلات گفتاری
  • تغییر شکل و باریک شدن سقف دهان
  • مشکلات جویدن
  • نازک شدن پوست انگشتان و یا آسیب دیدن پوست سقف دهان به واسطه مکیدن انگشت
  • کج شدن دندان های شیری
  • کج در آمدن دندان های دائمی
  • کاهش اعتماد به نفس کودک

چکار کنیم تا کودکان این عادت مضر را ترک کنند؟

در اغلب اوقات، والدین می توانند با صحبت کردن با فرزند خود، کمک کنند این عادت ترک شود. هرچه در سنین پایین با کودکان خود صحبت کنید، احتمالا موفقیت بیشتری در این کار خواهید داشت

سایر روش های عبارتند از:

  • پستانک ارتودنسی بخرید
  • به کودک خود تشویقی دهید
  • عوامل محرک را شناسایی کنید
  • یادآوری کنید
  • به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنید

منبع: http://bimarestaan.ir/

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

ارتودنسی سرامیکی همانند ارتودنسی با بریس های فلزی است، اما در آن از براکت‌های شفاف به رنگ دندان و سیم‌های نقره‌ای یا متالیک استفاده می‌شود. بسیاری از افراد بریس های سرامیکی را انتخاب می‌کنند، زیرا در دندان‌های شما کمتر از بریس های فلزی قابل توجه هستند. بریس های سرامیکی دارای نقاط ضعفی نیز هستند. ادامه مقاله را بخوانید تا بدانید که چگونه بریس های سرامیکی از نظر اثربخشی و هزینه در برابر بریس های فلزی قرار می‌گیرند.

جوانب مثبت و منفی بریس های سرامیکی

در این جا خلاصه‌ای از مزایا و معایب بریس های سرامیکی به ویژه در مقایسه با بریس های فلزی سنتی آورده شده است.

مزایا

کمتر از بریس های فلزی دیده می‌شوند، مواد سرامیکی به کار رفته در این بریس ها می‌تواند شفاف یا دندان رنگ باشد. آن‌ها دندان‌ها را سریع‌تر حرکت می‌دهند. بریس های سرامیکی حدود 18 تا 36 ماه طول می‌کشد تا دندان‌های شما را مرتب کنند. روش‌های معروف هم ترازی مانند Invisalign ، ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد، حتی اگر دندان‌های شما نیاز به اصلاح زیادی نداشته باشند.شما می‌توانید رنگ‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنید. بریس های فلزی فقط یک رنگ دارند. بریس های سرامیکی تقریبا در هر رنگ موجود است. آن‌ها در آزمایشات تصویر برداری تداخل ایجاد نمی‌کنند. بریس های فلزی می‌توانند سیگنال‌ها را در آزمایشات تصویر برداری مختل کنند. بریس های سرامیکی تداخل سیگنال بسیار کمتری ایجاد می‌کنند.

معایب

گران ‌تر از بریس های فلزی هستند و ممکن است باعث حساسیت لثه شوند. براکت‌های سرامیکی بزرگ‌تر از براکت‌های فلزی هستند. اگر مسواک به مینا و خط لثه نرسد، می‌تواند تمیز کردن براکت‌ها را دشوارتر کند و منجر به تورم یا عقب رفتن لثه شود. دوام آن‌ها از بریس های فلزی کمتر است. بریس های سرامیکی دو برابر بیشتر احتمال شکستگی دارند. فرآیند از بین بردن چسب (رسوب زدایی) نیز باعث آسیب به سطح دندان شما (مینا) می‌شود. بریس های سرامیکی دندان‌ها را کندتر از بریس های فلزی حرکت می‌دهند. این بریس ها ممکن است لکه دار شوند. اتصالات الاستیکی که سیم را به‌ براکت‌ها نگه داشته‌اند، می‌توانند به راحتی لکه دار شوند.

چه کسی کاندیدای مناسبی برای بریس های سرامیکی است؟

بریس های سرامیکی زمانی توصیه می‌شود که تمام دندان‌های بزرگسالی شما رشد کرده و رشد دندان‌ها متوقف شده باشد. این کار احتمال شکستن براکت‌ها را به دلیل فشار حرکت دندان تضمین می‌کند.

اگر می‌خواهید بریس های شما ظریف باشند، بریس های سرامیکی انتخاب خوبی هستند. از آن جا که معمولا رنگ دندان یا سفید هستند، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اگر مشاغل تمام وقت دارید یا به دانشگاه می‌روید و نمی‌خواهید توجه افراد را جلب کنید، می‌توانید از بریس های سرامیکی برای درمان ارتودنسی استفاده نمایید.

منبع: مجله سلامتی بیمارستان

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

بسیاری از افرادی که ارتودنسی می کنند از گیر کردن غذا ها در لا به لای بریس ها شکایت دارند. بعضی هم می گویند که هنگام جویدن غذا دندان ها و لثه هایشان درد می گیرد. حالا ما به شما می گوییم که چه مواد غذایی‌ را بهتر است در این دوره مصرف کنید.

 

  • در چند روز اول ، هنوز دندان های شما حساس هستند و شما هم هنوز به این ابزار های جدید که داخل دهانتان قرار گرفته اند، عادت نکرده اید. بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است از غذا های نرمی که نیاز به جویدن ندارند استفاده کنید و غذاهای سفت را کنار بگذارید. مثل هویج خام، آجیل های سفت، میوه هایی که دارای هسته های سفت هستند و
  • از گاز زدن میوه ها و یا ساندویچ های سفت خودداری کنید. شما می توانید آن ها را به تکه های کوچک تر تقسیم و سپس مصرف کنید.
  • این را به خاطر بسپارید که مواد خوراکی چسبناک در این دوره دشمن شما هستند؛ زیرا نمی توانید به راحتی آن ها را از سطح دندان های خود پاک و با گذشت زمان تبدیل به اسید های مضر برای مینای دندان می شوند. بنابراین از مصرف خوراکی هایی مثل گز، پاستیل، تافی، شکلات های چسبناک و موادی مانند این ها خودداری کنید.
  • یکی از تنقلاتی که مصرف آن در این دوره به شدت برایتان مشکل ساز خواهد شد پاپ کرن است. دانه های سفت و ریز پاپ کرن لا به لای بریس ها گیر می کنند و در آوردنشان خیلی مشکل است.
  • نوشابه یکی ازنوشیدنی های بسیار مضر است. هنگام خوردن نوشابه به این فکر کنید که کف و کربن دی اکسید موجود در آن که بسیار اسیدی هستند، تا چه اندازه می توانند به دندان هایتان آسیب برسانند.

 

  • در هنگام استفاده ارتودنسی، از خوردن نوشیدنی های ورزشی هم صرف نظر کنید؛ زیرا این نوشیدنی ها مقدار بسیار زیادی قند دارند و مصرف زیاد از حد آن ها باعث پوسیدگی دندان ها می شود.
  • از خوردن لیمو در مدت ارتودنسی پرهیز کنید؛ زیرا در دراز مدت باعث آسیب به ریشه دندان هایتان خواهد شد.
  • حتما همه شما ته دیگ دوست دارید، اما بدانید که خوردن آن در طول این دوره، برای دندان هایتان خطرناک است؛ زیرا برای جویدن ته دیگ و مواد دیگری که مانند آن سفت هستند، فشار زیادی به بریس های شما وارد می شود.
  • جویدن یخ در دوران ارتودنسی را کاملا به فراموشی بسپارید.

 

منبع: مجله سلامتی بیمارستان

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

در بسیاری از موارد نیازی به کشیدن دندان ها نیست. اما گاهی ارتودنتیست به منظور ایجاد فضا در فک برای جلوگیری از جلو زدگی و شلوغی دندان ها مجبور به کشیدن دندان ها است. در این مواقع بیمار نباید ترسی از کشیدن دندان ها داشته باشد؛ زیرا فضاهای ناشی از کشیدن دندان به وسیله ابزارهای ارتودنسی کاملاً بسته می شوند و بیمار به هماهنگی کامل صورت خود دست خواهد یافت. در این مقاله ما شما را با ارتودنسی به همراه کشیدن دندان آشنا خواهیم کرد.

 دلایل برای کشیدن دندان ها

برای کشیدن دندان ها می توان به عواملی مانند اصلاح خط میانی بین دندان ها، اصلاح اپن بایت و بهبود بافت نرم اشاره کرد. اگر فضای کافی در قوس دندانی وجود نداشته باشد، کشیدن دندان ها برای ایجاد فضای مناسب لازم است. گاهی ارتودنتیست به وسیله لوازم ارتودنسی می تواند همه دندان ها را در قوس دندانی جا بدهد. نکته حائز اهمیت این است که گاهی نگه داشتن دندان ها ممکن است به لثه ها و زیبایی و پایداری دندان ها آسیب وارد کند؛ همچنین این احتمال وجود دارد که پس از باز کردن وسایل ارتودنسی دندان ها به حالت قبل باز گردند.

 کدام دندان ها کشیده می شوند؟

ارتودنتیست در هنگام کشیدن دندان ها، دندان های پوسیده، پر شده، آبسه کرده را برای باز کردن فضا در قوس دهانی انتخاب خواهد کرد؛ سپس دندان هایی که در انتهای قوس دهان قرار دارند یعنی دندان های شماره ۴ و ۵ را در اولویت کشیدن قرار می دهد. برای درمان با ارتودنسی معمولاً ۴ دندان کشیده می شوند.

ممکن است با کشیدن دندان ها فضا برای رویش دندان های عقل مهیا شود. اگر لازم باشد که دندان عقل نهفته نیز کشیده شود، ارتودنتیست برای کشیدن دندان شما را به یک جراح فک و صورت معرفی خواهد کرد.  این نکته ضروری است که کشیدن دندان عقل باعث مرتب شدن دندان های جلو نمی شود؛ همچنین نمی توان از دندان عقل برای مرتب کردن دندان های نیش یا قدامی استفاده کرد.

چه عواملی باعث کشیدن دندان در بزرگسالان می شود؟

دلایلی که باعث کشیدن دندان های افراد بزرگسال می شود عبارتند از:

  • دندان های شلوغ مخصوصاً در افرادی که دندان های بزرگ و فک کوچکی دارند.
  • تحلیل رفتن ریشه دندان و غیر قابل ترمیم بودن دندان آسیب دیده
  • قرار گرفتن دندان ها در معرض آسیب های شدید دندانی

 

منبع: مجله سلامتی بیمارستان

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

اگر بخواهید در مورد ارتودنسی بیشتر بدانید باید ابتدا از ریشه شناسی کلمه آن شروع کنیم که ارتودنسی یکی از شاخه های دندانپزشکی است و از دو کلمه «ارتو» به معنای «راست» و «درست» و «دنس» به معنای «دندان» ترکیب شده است.ارتودنسی به اصلاح نامنظم بودن دندان ها و نامتقارن بودن  فک ها می پردازد و در رفع مشکلاتی مانند بلعیدن غذا، تکلم، تنفس دهانی  و سردرد نیز می تواند موثر واقع شود.می توان گفت پروسه های درمانی در این روش بیشتر جنبه زیبایی دارد اما هدف آن  بهبود عملکرد دهان و فک است.

انواع ارتودنسی

ثابت

در این نوع ارتودنسی اجزای کوچکی چون براکت ها بر روی دندان چسبانده می شوند که با کمک کش ها و سیم های مخصوصی باعث حرکت دادن دندان ها می شود، در این روش علاوه بر حرکت دندان ها ریشه ها را نیز حرکت می دهد؛ درنتیجه ارتودنتیست می تواند کنترل بیشتری بر روی دندان ها داشته باشد. برای چک و منظم کردن براکت ها باید به طور منظم و ماهانه نزد ارتودنتیست خود بروید که پروسه درمانی می تواند چند ماه یا چند سال باشد.

متحرک

قابلیت اصلی این نوع ارتودنسی، برداشتن و گذاشتن آن است که باید الاینرها حدود 20 الی 22 ساعت برای درمان داخل دهان قرار بگیرند، بیمار می تواند در هنگام غذاخوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آن را از دهان خارج کند اما نتیجه دادن این نوع درمان به میزان همکاری بیمار وابسته است.الاینرها هر دو هفته یکبار باید تعویض شود و یک قالب جدید در هر جلسه باید ساخته شود که باعث گران بودن آن شده است. این نوع ارتودنسی به دلیل اینکه قابل رویت نمی باشد در دسته «ارتودنسی نامرئی» نیز جای می گیرد.

ژنتیک در بروز اختلالات دهانی و فک چه قدر نقش دارد؟

در کشور ما جلو بودن فک بالا و بینی بسیار شایع است پس در این مواقع بهتر است، پروسه درمانی در سنین کودکی حدود 10 سالگی انجام شود.

طول دوره درمانی با ارتودنسی چه قدر است؟

این شیوه به میزان ناهنجاری دهان و فک و سن بیمار بستگی دارد در حالت طبیعی افراد برای درمان می توانند در حدود 12 الی 18 ماه  به نتیجه مورد نظر خود برسند، اما اگر میزان ناهنجاری های دهان و فک شدید باشد بین 18 تا 24 ماه می تواند طول بکشد اگر مشکلات استخوانی نیز وجود داشته باشد باید حدود 6 تا 12 ماه نیز به مدت زمان ذکر شده اضافه کرد.

منبع: مجله سلامتی بیمارستان

  • mahsa khalili