دکتر اخبار سلامتی

۳ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دندان های عقل همانطور که اشاره شد به نوعی یادگار نیاکان ما است. انسان های اولیه فک های بزرگ و تعداد دندان های زیادی داشته اند. آن ها از دندان های عقل جهت جویدن برگ ها و گیاهان استفاده می کرده اند. اما اکنون چندان نیازی به آن ها نیست زیرا امروزه بشر کمتر ازآن ها کمک می گیرد. چه بسا نسل های بعدی اصلا دندان عقل نداشته باشند.

اما واقعا دلیل کشیدن دندان عقل قبل از ارتودنسی چیست؟

اغلب دندان های عقل به دلیل دیر درآمدن از لثه و همچنین احتمال کج درآمدن تهدید بزرگی برای هماهنگی دندان ها هستند. اگر حدس زده شود که دندان عقل کج درخواهند آمد باید حتما کمک کرد که به صورت کج درنیایند و اگر نتوان باعث صاف درامدن آن ها شد باید قبل از آسیب رساندن به دندن های مجاور آن ها را کشید. اگر آن ها را درنیارویم و ارتودنسی کنیم، مدت زمان ارتودنسی زیاد خواهد شد و در نهایت نتیجه ارتودنسی با شکست مواجه می شود.

گاهی اوقات نیز متخصص ارتودنسی عنوان می کند احتمال کج شدن دندان کم است و شاید بدون کشیدن آن بتون ارتودنسی کرد. اما بر اثر عواملی در طول درمان اقدام به کشیدن دندان عقل میکند. این امر معمولا زمانی که فضای کافی برای صاف شدن دندان های مجاور وجود نداشته باشد انجام میشود.

سایر دلایل کشیدن دندان عقل (بجز ارتودنسی دندان)

تاکنون درباره کشیدن دندان عقل قبل از ارتودنسی مطالبی خواندید اما به جز این موضوع، دلیل دیگری وجود دارند که در نهایت باعث کشیدن دندان آسیاب می شوند. سایر دلایل کشیدن دندان عقل عبارتند از:

  • بیماری پریودنتال: پریودنتال بیماری است که معمولاً به عنوان بیماری لثه شناخته می شود. این وضعیت ناشی از تشکیل پلاک دندانی و نفوذ باکتری ها به زیر لثه است. در صورت عدم درمان، این مشکل می تواند به وضعیت جدی تری تبدیل شود که با آزاد شدن باکتری ها در جریان خون می تواند باعث از دست رفتن دندان ها  یا  دندان درد و سایر مشکلات سلامتی در بدن شما شود.
  • پوسیدگی دندان: پوسیدگی می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که پلاک در اطراف دندان های جمع می شود و مینای دندان را دچار تحلیل میکند. از آنجایی که هزینه کشیدن دندان از ترمیم دندان کمتر است. گاهی اوقات کشیدن دندان به صرفه تر است.
  • آبسه دندان: آبسه ها می توانند در اطراف دندان عقل ایجاد شوند. از آنجا که تمیز کردن دندان های عقل آسان نیست و پلاک ها حتی بعد از مسواک زدن ممکن است در اطراف دندان آسیاب باقی بماند، همیشه احتمال تشکیل آبسه دندان عقل وجود دارد. نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه ها به جلوگیری از آبسه دندان کمک میکند.

اطلاعات بیشتر در مجله آنلاین ژاله ایمپلنت

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

آیا شما وقتی که یک ظرف سفالی می خرید، تنها هزینه گِل به کار رفته را می پردازید؟ اگر این طور بود، هزینه ظرف سفالی بسیار کمتر می شد اما منطقی و منصفانه نبود. برای همه محصولات ساخته انسان، علاوه بر مواد به کار رفته، هزینه ای به عنوان دستمزد سازنده، سود فروشنده، مالیات و غیره دریافت می شود. داستان خرید طلا نیز مستثنی نیست و شما هنگام خرید، هزینه ای را به عنوان اجرت طلا پرداخت می کنید

اجرت طلا چیست و چگونه محاسبه می شود؟

اجرت طلا همان دستمزدی است که طلاساز بابت ساخت و پرداخت هر قطعه طلا دریافت می کند و این مبلغ به قیمت خام هر گرم طلا اضافه می شود. هر طلاساز برای مدل های گوناگون طلا اجرت متفاوتی را طلب می کند.

نحوه محاسبه اجرت طلا به دو صورت است: درصدی و ریالی. در محاسبه درصدی اجرت ساخت طلا، طلافروش درصدی از قیمت خام طلا را به عنوان اجرت ساخت در نظر می گیرد. در این روش، اجرت ساخت با نوسان قیمت هر گرم طلا کم و زیاد می شود. برخی طلافروش ها هم اجرت ساخت طلا را به صورت ثابت و ریالی دریافت می کنند.

یک از نکات خرید طلا این است که حتما هنگام خرید روش محاسبه اجرت و میزان آن را بپرسید. با این کار، فروشندگان سودجو متوجه آگاهی شما شده و قیمت طلا را دقیق تر محاسبه می کنند.

اجرت طلا به چه چیزی بستگی دارد؟

اجرت طلا را معمولا بر اساس وزن آن مشخص می کنند. برخلاف تصور و انتظار بسیاری از افراد که فکر می کنند هر چه وزن قطعه طلا بیشتر باشد، اجرت آن نیز بیشتر است، ما رابطه کاملا معکوسی بین اجرت و وزن طلا داریم.

به عبارتی هرچه وزن طلا بیشتر باشد، اجرت ساخت آن کمتر خواهد بود. اما وزن کمتر، اجرت بیشتری خواهد داشت. تعجب کردید؟ حق دارید. اما بد نیست بدانید برای سازنده طلا برای فرقی نمی کند چه وزنی از طلا را آماده می کند. چه سبک باشد و چه سنگین، او برای ساختش وقت میگذارد و اتفاقا زحمت زیادی هم می کشد. طلا ساز همان میزان که روی طلای با وزن زیاد کار می کند، روی طلای سبک هم کار می کند. اما قیمت طلای سبک معمولا کمتر میشود و اگر اجرت خوبی به سازنده نرسد نتیجه زحمتش بی ثمر خواهد شد.

درک بهتر با مثال

بیایید رابطه وزن با اجرت طلا را با یک مثال بررسی کنیم. فرض کنید ما یک انگشتر طلا داریم که 10 گرم وزن دارد. فرض را بر این می گیریم که طلا ساز برای هر گرم از این انگشتر 20 هزار تومان دریافت میکند. یعنی در مجموع برای این 10 گرم حدودا 200 هزارتومان حق اجرت میگیرد.

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

دندانپزشکی کودکان یکی از تخصص های اصلی دندانپزشکی است که در آن تنها بر روی پیشگیری، تشخیص و درمان مسائل مرتبط با کودکان و اطفال تمرکز می شود. از زمانی که اولین دندان شیری در بیاید تا زمانی که آخرین دندان دائمی کودکان به طور کامل در قوس فکی قرار بگیرد، هر گونه مشکلی که در خصوص دهان و دندان کودکان وجود داشته باشد باید توسط یک دندانپزشک کودکان مدیریت و درمان شود.

هزینه کشیدن دندان کودکان به چه عواملی بستگی دارد؟

دندان های شیری یا دائمی ممکن است به دلیل پوسیدگی و شگستگی یا ترک خوردکی عمودی نیاز به کشیدن داشته باشند. همچنین ممکن است به دلیل تعدد یا تعداد زیاد و غیرطبیعی دندان ها نیاز باشد تا کشیده شوند. هزینه کشیدن دندان ها کودکان به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع دندان (شیری یا دائمی)
  • نحوه کشیدن دندان (جراحی یا معمولی)
  • موقعیت دندان (قدامی یا خلفی)
  • تخصص دندانپزشک (عمومی یا متخصص دندانپزشکی کودکان)
  • نوع بیحسی
  • سن کودک
  • موقعیت محل زندگی
  • و ….

فلوراید تراپی چیست و هزینه آن برای هر فک چقدر است؟

فلوراید یک ماده معدنی بسیار ارزشمند است که در ساختار مینای دندان نیز وجود دارد. این ماده به استحکام و حفظ یکپارچگی مینای دندان کمک زیادی می کند. زمانی که یک دندان در مراحل اولیه پوسیدگی باشد و هنوز آسیب جدی به آن وارد نشده باشد می تواند با کمک درمان فلورایدتراپی پوسیدگی را متوقف کرده و آن را معکوس کرد.

قیمت فلورایدتراپی بر اساس هر فک اعلام می شود. مطابق با جدول هزینه دندانپزشکی کودکان برای هر فک میبایست 250 هزارتومان هزینه پرداخت شود.

فیشور سیلانت تراپی چیست و چرا باید برای کودکان انجام شود؟

فیشور سیلانت تراپی که در فارسی به آن شیارپوش و یا درزبندی دندان نیز گفته می شود تقریبا رایج ترین درمان دندانپزشکی کودکان است که به منظور پیشگیری انجام داده می شود. این درمان زمانی انجام می شود که عمق شیارهای دندان های خلفی زیاد باشد و این شیارها احتمال پوسیدگی دندان کودکان را افزایش دهد.

نرخ فیشورسیلانت بر اساس جدول تعرفه ابتدای صفحه، به ازای هر دندان محاسبه شده و برابر است با 280 هزار تومان

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ژاله ایمپلنت

  • mahsa khalili