دکتر اخبار سلامتی

۱۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در ایمپلنت دندان دیجیتال از مدل سازی کامپیوتر سه بعدی برای بررسی شرایط استخوان فک استفاده می کنند. چون عمل جراحی ایمپلنت دیجیتال به منظور ایجاد کمترین شکاف ممکن طراحی شده , درد به طور قابل توجهی نسبت به عمل جراحی ایمپلنت سنتی کاهش پیدا می‌کند.

نحوه کاشت ایمپلنت های دیجیتال تقریبا با ایمپلنت سنتی مشابه است. مراحل آن نیز مثل ایمپلنت استاندارد در سه مرحله انجام می گیرد.

مراحل ایمپلنت دندان

مراحل انجام این کار در سه فاز اصلی انجام میگیرد که در زیر به هر کدام از آنها اشاره می کنیم:

مرحله اول: ارزیابی

 مرحله اول شامل کشیدن دندان تا پیوند استخوان (در صورت لزوم) است. در صورتی که نیازی به پیوند نباشد ، به مرحله 2 می رویم. اگر پیوند استخوان لازم باشد ، مرحله اول 3 تا 6 ماه طول می کشد.

در سال اول از دست دادن دندان، استخوان با دو برابر سرعت از بین رفته و تحلیل می رود. همین موضوع باعث می شود که برای کاهش هزینه ایمپلنت دندان  و کاهش مدت زمانی که کاشت ایمپلنت انجام می شود هرچه سریعتر قرار دادن ایمپلنت انجام گیرد.

 بنابراین اگر دندان خود را از دست داده اید ، بهتر است پیش از آنکه زمان زیادی بگذرد و قبل از نیاز قطعی به پیوند استخوان ، نسبت به دریافت ایمپلنت دندان اقدام کنید.

مرحله دوم: قرار دادن پایه ایمپلنت

در مرحله دوم ، پایه اصلی ایمپلنت توسط متخصص در استخوان قرار می گیرد. قرار دادن پایه ایمپلنت 1 تا 2 ساعت طول می کشد و زمان بهبودی 3 تا 6 ماه است.

مرحله سوم: قرار دادن تاج دندان

در مرحله سوم , دندان مصنوعی یا تاج روی پایه اصلی ایمپلنت قرار می گیرد. بین تاج دندان و پایه ایمپلنت یک اتصال دهنده به نام اباتمنت قرار داده می شود که وظیفه آن اتصال تاج به پایه ایمپلنت است.

اطلاعات بیشتر در مجله آنلاین ژاله ایمپلنت

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

شما ممکن است بعد از جراحی های معمول دندان مثل کشیدن دندان عقل ، ایمپلنت دندان و یا یک عصب کشی ساده دچار دندان درد شوید برخی از دردها بعد از جراحی دندان طبیعی است، اما اگر درد بیش از سه روز ادامه یابد یا حتی افزایش یابد، این می تواند نشانه عفونت باشد

مقابله با درد باقی مانده

معمولا پس از یک درمان دندانپزشکی درد پایدار وجود دارد و این امر طبیعی است. دندانپزشک شما می تواند قرص های مسکن برای کمک به کاهش درد شما تجویز کند. یا اینکه خودتان از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. مراقب باشید که قبل از استفاده از هر دارویی با دندانپزشک خود مشورت کنید تا ناخواسته به خودتان صدمه وارد نکنید.

دستور العمل های بعد از جراحی دندان

یکی از مهم ترین مواردی که شما باید پس از انجام درمان دندانپزشکی انجام دهید این است که به دنبال دندانپزشک خود یا دستورالعمل های جراح باشید. به احتمال زیاد به شما دستورالعمل هایی در مورد زمان مصرف دارو، زمان شروع به غذا خوردن، یا غذاهایی که می توانید و باید بخورید، چگونه و چه زمانی هر باند زخم را عوض کنید داده می شود.

از آنجایی که دندانپزشکتان سابقه ی پزشکی شما را می داند بهتر از هر کس دیگری می تواند دستورالعمل هایی برای مراقبت های بعد از جراحی دندان تجویز کند.

دندانپزشکتان ممکن است به شما بگوید که دندان هایتان را تمیز نکنید، زیرا ممکن است دهان شما برای روال طبیعی بهداشت دهان و دندان حساس باشد. شاید در ذهن شما این یک نکته منفی به نظر برسد، ولی باید به دستورالعمل دندانپزشک خود اعتماد کنید. دندانپزشک شما ممکن است شما را تشویق کند که دهان خود را با آب نمک یا یک حلال ساده دیگر شستشو دهید. مهم نیست که دندانپزشک شما چه کاری را پیشنهاد می دهد، بهترین کار این است که آن را انجام دهید. دندانپزشک شما می داند که بهترین راه برای مراقبت از دهان شما چیست و می خواهد آن را به درستی درمان کند، پس دستورالعمل های آنها برای سلامت دهان و دندان شما مهم است.

اطلاعات بیشتر در مجله آنلاین ژاله ایمپلنت

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

معمولاً زمانی که دندان ها دچار تغییر رنگ می شوند می توان با مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی یا یک متخصص ترمیمی و زیبایی درمان بلیچینگ را انجام داد. با فرآیند بلیچ می توان به اهداف و مقاصد زیر رسید:

  • دندان ها تا چند پرده سفید می شوند
  • برخی از لکه های رنگی روی دندان ها از بین می رود
  • دندان ها برای یک دوره نسبتا طولانی سفید باقی خواهند ماند

چه کسانی نباید دندان های خود را بلیچ کنند؟

داشتن هر کدام از شرایط زیر می‌تواند شما را برای همیشه یا دست کم برای مدت کوتاهی از انجام درمان سفید کردن تخصصی دندان ها باز دارد:

  • داشتن انتظاراتِ بیش از حد از این درمان (چون نمی‌توان بیش از حد دندان‌ها را سفید کرد. بیمارانی که چنین انتظاراتی دارند می‌توانند درمان‌های دیگری مانند لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت دندان را تجربه کنند)
  • وجود پوسیدگی‌های دندانی که درمان نشده و یا بسیار شدید هستند. تا ترمیم این پوسیدگی امکان انجام درمان بلیچینگ دندان وجود ندارد.
  • خانم هایی که در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارند بنا به ملاحظات ایمنی و سلامتی جنین و نوزاد خود امکان انجام این درمان را ندارند
  • وجود حساسیت دندانی به دنبال تحلیل لثه و مینای دندان می تواند مانعی بزرگ برای انجام بلیچینگ باشد زیرا مواد سفید کننده می توانند شدت حساسیت را بیشتر کنند.
  • هرگونه ترک خوردگی، شکستگی و لب پر شدگی دندان ها
  • داشتن ترمیم های دندانپزشکی شامل لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و روکش دندان در جلوی دهان نیز مانع انجام درمان می شود. زیرا موا سفید کننده دندان تاثیری بر روی رنگ این ترمیم ها ندارد.
  • افراد سالخورده ای که ریشه دندان هایشان نمایان شده. (زیرا مواد بلیچینگ دندان بر روی ریشه دندان به اندازه تاج تاثیر نمی‌گذارند)
  • داشتن بیماری لثه (التهاب، تورم، عفونت، خونریزی و …)

چه کسانی نیاز به سفید کردن دندان ها به این روش دارند؟

هر کسی واجد شرایط انجام این درمان نیست. زمانی که شما برای سفید کردن دندان ها به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می‌کنید در اولین گام اطمینان حاصل می‌شود که شما کاندید خوبی برای بلیچینگ دندان هستید و اگر یکی از شرایط زیر را داشته باشید می‌توانید با خیالی آسوده این درمان را انجام دهید:

  • زرد شدن دندان ها ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • تغییر رنگ دندان ها ناشی از افزایش سن
  • لکه های سفید روی دندان
  • لکه های قهوه ای دندان
  • وجود لکه های ناشی از داروی تتراسایکلین
  • پدیده فلوروزیس
  • تغییر رنگ ناشی از سیگار کشیدن یا استعمال سایر دخانیات

اطلاعات بیشتر در مجله آنلاین ژاله ایمپلنت

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

گاهی اوقات پیداکردن علت درد فک کمی دشوار است، زیرا درد می تواند از عضلات، اعصاب و یا استخوان ها در فک یا ناحیه های بدن که شما هرگز به آن توجه نکرده اید ناشی شود. (به عنوان مثال، درد ناگهانی فک می تواند یک علامت از حمله قلبی باشد.) برای اینکه بتوانید علت درد فک را بفهمید لازم است که ابتدا بفهمید که چه مشکلاتی میتوانند باعث بروز چنین نشانه و علامتی از خود در ناحیه فک شوند. در ادامه مهمترین انواع درد فک را بررسی خواهیم کرد.

اختلال مشترک تمپوروماندیبولار (TMJ)

اختلال مفصل Tempromandibular ممکن است باعث درد فک شود. اگر درد دندان یا سردرد داشته باشید این مشکل به مراتب سخت تر و شدیدتر خواهد بود. یکی از روش های درمان مشکل مفصل گیجگاهی-فکی درمان ارتودنسی دندان است. چنانچه از بین رفتن دندان در شکل گیری این اختلال مشارکت داشته باشد روش های جایگزین دندان مانند ایمپلنت دندان نیز میتواند در کنار برخی فرآیندهی طرح لبخند جزء روش های درمانی باشند.

برکسیسم

براکسیسم یا برکسیسم در اصطلاح به دندان قروچه مشهور استدندان قروچه به سایش دندان ها اغلب در طول خواب اشاره دارد که  باعث خراب شدن طرح لبخند و تحلیل رفتن مینای دندان میشود. این مشکل از عمده علت درد فک است که در صورت آسیب زدن به طرح لبخند برای ترمیم دندان ها از انواع ونیر دندان) ونیر کامپوزیت، کامپوزیت دندان ، لمینت دندان و …) استفاده میشود.

دندان درد

علاوه بر براکسیسم، چندین مشکل دیگر دندانی در ارتباط با علت درد فک وجود دارد.
این مشکلات شامل حفره های دندان، آبسه های دندانی و عفونت ها هستند.

سینوزیت

عفونت سینوس ها می تواند باعث درد در بخش هایی از صورت، از جمله فک شود. سایر علائم سینوزیت عبارتند از سردرد، درد دندان، گوش درد و احتقان و … سینوزیت اغلب پس از سرد شدن ناگهانی بدن شما اتفاق می افتد, سینوزیت نیز از عمده علت درد فک است

عفونت گوش

علت درد فک می تواند در اثر عفونت گوش مشاهده شود. عفونت گوش در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است

تورم غدد لنفاوی

وجود عفونت در غدد لنفاوی گردن ممکن است باعث دردی شود که به فک میتابد

آرتریت روماتوئید یا فیبرومیالژیا

شرایطی مانند این (همچنین شامل سندرم خستگی مزمن)، که می تواند موجب گسترش عضلات و درد مفصلی شود، همچنین ممکن است این مورد باعث یا علت درد فک شود.

 تروما

تروما یا (آسیب) به فک و صورت، میتواند باعث بروز مشکلاتی از جمله انحراف فک یا شکستگی فک شود، که این ها نیز می تواند علت درد فک باشند.

اطلاعات بیشتر در مجله آنلاین ژاله ایمپلنت

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

اول از همه شما از زوایای مختلف عکس‌هایی از دندان خود می‌گیرید و برای دندانپزشک خود ارسال می‌کنید. این امر به شما امکان می‌دهد تا در مورد میزان اقدام مورد نیاز و بودجه مورد نیاز آن کمی اطلاعات داشته باشید. پس از توافق بیمار و دندانپزشک، دندان‌های شما در ماه اول توسط فیلمبرداری با اشعه ایکس به طور دقیق معاینه می‌شوند. لبخند مناسب برای بیمار در برنامه‌های طراحی لبخند دیجیتالی تهیه و برنامه‌ریزی می‌شود. سپس روکشی که مخصوص دندان شما تهیه شده‌است در جلسه دوم و سوم روی دندان  قرارداده می‌شود. همچنین در صورت نیاز به ایمپلنت دندان، این فرایند نیز انجام می‌شود.

چه مراحلی در فرآیند ایجاد لبخند هالیوودی طی می ‌شود؟

سه مرحله اصلی اصلاح طرح لبخند به تفکیک عبارتنداز:

تزریق بی حسی

اول از همه، یک ماده بی حسی به نقاط مورد نیاز تزریق می شود. به این ترتیب شما در طول فرآیند هیچ دردی را احساس نمی کنید. برخی از روش‌ها حتی نیازی به بی حسی ندارند.

تمیز کردن مینای دندان و استفاده از پورسلین

در صورت استفاده از روکش پورسلین در مرحله دوم، ابتدا مینای دندان و سطح آن تمیز می ‌شود و یک لایه کوچک به اندازه 0.5 – 0.6 میلی‌ متر، از لایه اول و سطح مینای دندان برداشته می ‌شود. سپس روکش هایی که برای شما تعبیه شده اند با چسب مخصوصی به وسیله اشعه ماوراء بنفش به دندان های شما خیلی محکم می چسبند.

اگر روکش استفاده شده از جنس زیرکونیوم باشد نیز از همین روش استفاده می شود. تنها تفاوت این است که به جای برداشتن یک لایه کوچک از سطح جلوی دندان، بالا و طرفین دندان تراشیده می شود. سپس روکش تاج تهیه شده و به وسیله اشعه ماوراء بنفش و ماده چسبنده روی دندان شما محکم می شود.

سفید کردن دندان و اصلاح لثه

در مرحله سوم، پس از قرار دادن تمام روکش ها و ایمپلنت های شما، روش های سفید کردن و پولیش دندان ها برای دستیابی به ظاهری طبیعی و منحصر به فرد اعمال می شود. عدم تقارن جزئی در لثه شما اصلاح می شود. همچنین بسته شدن فک و تماس دندان ها بررسی می شود. اگر در بسته شدن فک اشتباهی وجود داشته باشد، یک روتوش کوچک اصلاح می شود. این مرحله بسیار مهم است زیرا بستن نادرست دهان می تواند باعث ناراحتی ناشی از عدم تقارن صورت در آینده و فشار نامتعادل وارده به دندان ها شود.

بعد از فرایند لبخند هالیوودی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

س از اتمام اصلاح طرح لبخند، بیماران بلافاصله مرخص می شوند. آنها می توانند به طور معمول به کار روزانه خود ادامه دهند. در صورت استفاده از بیهوشی، توصیه می شود کارهای سنگینی که نیاز به توجه دارند انجام ندهند. در ادامه دو نکته مهمی که بعد از اصلاح طرح لبخند باید رعایت شوند عبارتند از:

منبع: مجله آنلاین ژاله ایمپلنت

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

فرآیند کاشت ایمپلنت دندان یک فرآیند سه فازی است که مدت زمان آن برای هر فرد متفاوت است. به طور معمول کل مراحل 5 تا 8 ماه طول می کشد. برای افرادی که کاشت ایمپلنت کل دهان دارند ، فرایند کمی طولانی تر است. اما برای افرادی که تنها نیاز به جایگزینی یک یا تعداد کمی دندان دارند کاشت سریع تر انجام می شود.

مراحل ایمپلنت دندان

مراحل انجام این کار در سه فاز اصلی انجام میگیرد که در زیر به هر کدام از آنها اشاره می کنیم:

مرحله اول: ارزیابی

 مرحله اول شامل کشیدن دندان تا پیوند استخوان (در صورت لزوم) است. در صورتی که نیازی به پیوند نباشد ، به مرحله 2 می رویم. اگر پیوند استخوان لازم باشد ، مرحله اول 3 تا 6 ماه طول می کشد.

در سال اول از دست دادن دندان، استخوان با دو برابر سرعت از بین رفته و تحلیل می رود. همین موضوع باعث می شود که برای کاهش هزینه کاشت دندان و کاهش مدت زمانی که کاشت ایمپلنت انجام می شود هرچه سریعتر قرار دادن ایمپلنت انجام گیرد.

 بنابراین اگر دندان خود را از دست داده اید ، بهتر است پیش از آنکه زمان زیادی بگذرد و قبل از نیاز قطعی به پیوند استخوان ، نسبت به دریافت ایمپلنت دندان اقدام کنید.

مرحله دوم: قرار دادن پایه ایمپلنت

در مرحله دوم ، پایه اصلی ایمپلنت توسط متخصص در استخوان قرار می گیرد. قرار دادن پایه ایمپلنت 1 تا 2 ساعت طول می کشد و زمان بهبودی 3 تا 6 ماه است.

مرحله سوم: قرار دادن تاج دندان

در مرحله سوم , دندان مصنوعی یا تاج روی پایه اصلی ایمپلنت قرار می گیرد. بین تاج دندان و پایه ایمپلنت یک اتصال دهنده به نام اباتمنت قرار داده می شود که وظیفه آن اتصال تاج به پایه ایمپلنت است.

اطلاعات بیشتر در مجله آنلاین ژاله ایمپلنت

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

مهم‌ترین خدمات در ایجاد لبخند هالیوودی عبارتند از:

سفید‌کردن دندان

برای داشتن لبخندی زیبا باید این مرحله طی شود. دندان‌های شما با روش های سفید کردن دندان‌ مانند سنگ مرمر خواهند درخشید.

تاج زیرکونیوم

این یک ماده ویژه با عمر بالا، عبور نور قوی و فاقد تکیه گاه فلزی است. تاج زیرکونیوم یکی از ضروریات دندانپزشکی زیبایی است.

روکش لومینیر

در این مرحله فقط یک لایه نازک پورسلین روی جلوی دندان‌ها اعمال می‌شودلمینت برای دندان‌های غیر زیبا همچون دندان های شکسته، تا به تا، کج، کوچک و زرد به کارمی‌رود. در این حالت مداخله بسیار کمی در بافت دندان انجام می‌شود.

روکش E-Max

روکش E-Max، یکی از بهترین روکش‌های فلزی سرامیکی است که به دلیل نفوذپذیری نور در سال‌های اخیر به صورت چشمگیری مورد استفاده قرارگرفته‌است و تفاوتی با دندان طبیعی ندارد.

درمان ایمپلنت

ایمپلنت دندان زمانی اعمال می‌شود که خطر از دست‌ دادن دندان وجود داشته‌ باشد و این امر زیبایی لبخند شما را مختل‌ کند.

بعد از فرایند لبخند هالیوودی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پس از اتمام اصلاح طرح لبخند، بیماران بلافاصله مرخص می شوند. آنها می توانند به طور معمول به کار روزانه خود ادامه دهند. در صورت استفاده از بیهوشی، توصیه می شود کارهای سنگینی که نیاز به توجه دارند انجام ندهند. در ادامه دو نکته مهمی که بعد از اصلاح طرح لبخند باید رعایت شوند عبارتند از:

جلوگیری از قروچه کردن دندان

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که دندان های خود را قروچه نکنید و در عرض 2-1 روز پس از عمل به آنها فشار نیاورید. زیرا ممکن است آسیبی به روکش‌های تازه استفاده شده وارد شود. به همین دلیل محافظ پلاستیکی شفاف و نرمی که توسط پزشکان طراحی شده است، در صورتی که در خواب هستید یا به دلیل اختلال استرس ناخواسته دندان های خود را قروچه می کنید، به بیمار داده می شود. البته بعد از 2-3 روز دیگر نیازی به استفاده از این محافظ ندارید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

با توجه به ماهیت موادی که استفاده می شود، هیچ تغییر رنگی در دندان برای مدت زمان بسیار طولانی وجود ندارد و نیاز به مراقبت خاصی ندارد، اما این نکته بدان معنا نیست که شما باید رعایت بهداشت دهان و دندان خود را فراموش کنید. حتی در صورت توجه کافی، دندان پزشکان به شدت توصیه می کنند که در دوره های سالانه به کلینیک مراجعه کنید و مراقبت ها و معاینات دهان و دندان خود را انجام دهید. قطعا رعایت این توصیه به محافظت از لبخند با شکوه شما کمک می کند و از ایجاد مشکلات دندانی و لثه ای جلوگیری می کند.

منبع: www.zhaleimplant.ir

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

همه ما از دهان و دندان خود استفاده زیادی می کنیم، بنابراین جای تعجب نیست که با گذشت زمان دچار مشکل شوند. به خصوص اگر اصولی از دندان‌ های خود مراقبت نکنید. با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از اکثر مشکلات دندانی و دهانی پیشگیری کرد. با این حال، شما حداقل یکبار در طول زندگی خود با مشکلات دهان و بیماری های آن مواجه خواهید شد. برخی از این بیماری ها شامل:

  • حفره ها: پوسیدگی دندان و عدم رسیدگی به آن باعث ایجاد حفره بر روی دندان می شود. خوردن غذاهای نامناسب، عدم مسواک زدن به مرور زمان باعث ایجاد این حفره ها می شود.
  • بیماری لثه (ژنژیویت): التهاب لثه معمولا نتیجه ایجاد پلاک روی دندان‌ های شما به دلیل عادت ‌های نامناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. التهاب لثه می تواند باعث تورم و خونریزی لثه ها در هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن شود.
  • پریودنتیت: یک بیماری جدی است که با پیشرفت آن، عفونت می تواند به فک و استخوان شما سرایت کند. همچنین می تواند یک پاسخ التهابی در سراسر بدن ایجاد کند.
  • دندان های ترک خورده و شکسته: جویدن غذاهای سفت یا ساییدن دندان ها بر روی هم باعث ایجاد ترک و شکستگی بر روی دندان می شود. این مشکل غالبا با درد همراه است. برای رفع ترک و شکستگی دندان می توان از دندانپزشکی ترمیمی بهره گرفت.
  • دندان های حساس: زمانی که غذاهای سرد یا گرم می خورید ممکن است احساس درد و ناراحتی کنید. حساسیت دندان ممکن است نتیجه مواردی مانند بیماری لثه، عقب رفتن لثه، پرکننده ها و … باشد.
  • سرطان دهان: دندانپزشک معمولا اولین کسی است که سرطان دهان را تشخیص می دهد. مصرف دخانیات، مانند سیگار کشیدن و جویدن تنباکو، بزرگترین عامل خطر برای سرطان دهان است.

مراقبت ها و اصول بهداشت دهان و دندان

داشتن دندان های سالم و پیشگیری از بیماری هایی که در بالا به آنها اشاره شد؛ نیازمند یک عمر مراقبت اصولی است. حتی اگر دندان های سالم و خوبی دارید؛ بسیار مهم است که هر روز یک سری اقدامات برای بهداشت دهان و دندان خود داشته باشید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. برخی از این مراقبت های روزانه شامل:

  • قبل خواب مسواک بزنید
  • درست و اصولی مسواک بزنید
  • بهداشت زبان را فراموش نکنید
  • خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید
  • نخ دندان را به اندازه مسواک زدن جدی بگیرید
  • از مشکلات نخ دندان نترسید
  • دهانشویه را فراموش نکنید
  • آب بیشتری بنوشید
  • میوه ها و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید
  • غذاهای شیرین و اسیدی را محدود کنید

منبع: www.zhaleimplant.ir

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

ارتودنسی تا چه سنی جواب میده سوال خیلی از افرادی است که مشکل نامرتبی دندان دارن. همه کسانی که برای صاف کردن دندانهاشون به مطب ارتودنسی مراجعه می کنند می خوان بدونن ارتودنسی دندان تا چه سنی جواب میده.

در واقع امروزه با روش های جدید همه افراد می تونن برای درمان اقدام کنن و از مزایای اون بهره مند بشن. در حال حاضر هیچ محدودیتی برای استفاده از ارتودنسی وجود نداره و در همه سنین میشه ازش استفاده کرد. در هر سنی میشه دندونای مرتب و لبحندی زیبا داشت.

سن مناسب برای استفاده از ارتودنسی

هیچ منعی برای استفاده از ارتودنسی وجود نداره و همه افراد در سنین مختلف می تونن از اون استفاده کنن. توصیه میشه همه کودکان در سن 7 سالگی تحت معاینه قرار بگیرن. هر چه سن تشخیص مشکلات و ناهنجاری ها زودتر باشه به همون اندازه درمان نیز راحت تر و هزینه ش هم کمتر خواهد بود. همه بیماران در هر سنی می تونن مشکلات دندوناشونو رفع کنن. سن 14 – 10 سالگی زمان ایده آلی برای اینکاره.

در این سنین فک و دندونا در حال رشدن واسه همین هم درمان سریع تر انجام میشه. اگه ارتودنسی در سن پایین انجام بشه دیکه در سن بالاتر نیازی به جراحی وجود نداره. بهرحال، ارتودنسی تنها برای بچه ها کاربرد نداره و افراد بزرگسال هم می تونن مبادرت به اقدام ارتودنسی کنن. همه افراد بزرگسال می تونن برای رفع مشکلات شون اقدام کنن. مشکلاتی از قبیل:

  • جلوزدگی دندان ها یا فک
  • عقب بودن فک
  • فاصله بیش از حد بین دندان ها
  • روی هم افتادگی دندان ها
  • کجی دندانی
  • ناصاف بودن دندان ها
  • شلوغی و ازدحام دندانی
  • لبخند لثه ای

 تا چه سنی میشه ارتودنسی کرد؟

کسانی که فک قوی و لثه های سالمی دارن می تونن در هر سنی از ارتودنسی استفاده کنن حتی سن میانسالی هم این امکان براشون وجود داره. با ارتودنسی میشه ظاهر فرد و لبخندش رو تغییر داد. در واقع میشه گفت این سن نیست که استفاده از ارتودنسی را ممکن یا غیرممکن میکنه بلکه داشتن لثه های سالم و سلامت دندونا عامل اصلی و مهم در انجام ارتودنسیه.

اگر سن رشد بیمار تمام شده باشه و فرد مبتلا به ناهنجاری خفیف یا متوسط فک باشه، میشه با استفاده از ارتودنسی کاموفلاژ تا حدی رابطه بین فک ها را اصلاح کرد. اما اگر ناهنجاری شدید باشد تنها استفاده از ارتودنسی همراه با جراحی فک کارساز خواهد بود. از اینرو مشکلات ارتودنسی با درمان به موقع کیفیت و سرعت بهتری خواهند داشت.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

با توجه به اینکه پوسیدگی دندان شما در چه مرحله ای است، از روش های مختلفی برای درمان استفاده می شود.

پوسیدگی دندان در مراحل اولیه

پوسیدگی دندان در مراحل اولیه، که قبل از ایجاد حفره (سوراخ) در دندان است. شما می تواند برای پیشگیری از خوردن نوشیدنی ها و خوراکی های شیرین خودداری کنید. حداقل دو بار در روز با خمیر دندان هایی که حاوی فلوراید هستند؛ مسواک بزنید. فلوراید با تقویت مینای دندان به محافظت از دندان ها کمک کرده و دندان ها را در برابر اسیدهای پلاک که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود، مقاوم تر می کند.

درمان حفره یا سوراخ روی دندان

زمانی که پوسیدگی تا مرحله ای پیش رفته و باعث ایجاد سوراخ بر روی دندان شده باشد. درمان ممکن است به یکی از روش های زیر صورت گیرد:

پرکردن دندان

با مشخص کردن دندان پوسیده و اعمال بی حسی؛ دندانپزشک با استفاده از دستگاهی که توربین دندانپزشکی نامیده می شود؛ قسمت های پوسیده و آسیب دیده دندان را جدا می کند (می تراشد). پس از جدا کردن و تمیزکردن ناحیه آسیب دیده با استفاده از مواد پرکننده نظیر آمالگام، کامپوزیت و... پر می کنند

روکش دندان

در صورتی که پوسیدگی وسیع تر باشد، دندانپزشک از روکش بر روی دندان استفاده می کند. این روکش با قرارگرفتن بر روی دندان علاوه بر جنبه درمانی، جنبه زیبایی داشته و باعث اصلاح طرح لبخند نیز خواهد شد. مزیت روکش به این شکل است که علاوه بر زیبایی و جلوه مناسب، باعث ایزوله شدن دندان در زیر روکش شده و درصد خرابی دندان را به حداقل می رسانند.

درمان ریشه

این مرحله زمانی نیاز است که پوسیدگی دندان باعث از بین رفتن اعصاب شده و معمولا با درد همراه است. درمان ریشه یا عصب کشی شامل خارج کردن رگ های خونی، بافت های پیوندی دندان و همچنین بخش های پوسیده آن است. پس از عصب کشی و بررسی های لازمه، دندان را با مواد پرکننده پر کرده و از یک روکش برای رفع کامل حساسیت های احتمالی استفاده می کنند.

برداشتن دندان

این معمولا زمانی توصیه می شود که دندان به شدت آسیب دیده باشد و قابل ترمیم نباشد. دندانپزشک برای جلوگیری از پوسیدگی دیگر دندان ها و عفونت، اقدام به برداشتن و اصطلاحا کشیدن دندان می کند. اما همیشه یک راه درمان وجود دارد! کاشت دندان مصنوعی یا ایمپلنت دندان در حال حاضر یکی از جایگزین های دندان ها هستند. با کاشت دندان علاوه بر زیبایی و برگرداندن کارایی دندان از پوسیدگی و خرابی دیگر دندان ها نیز جلوگیری خواهید کرد.

 

منبع: www.zhaleimplant.ir

  • mahsa khalili