دکتر اخبار سلامتی

۹ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

با اینکه ارتودنسی قبل از ایمپلنت دندانی منطقی تر به نظر می آید، اما اگر دندان های اطراف ایمپلنت، جزء  اهداف ارتودنسی نیستند، می توان پس از ایمپلنت نیز درمان ارتودنسی را انجام داد. به علاوه، اگر دندان ایمپلنت شده باید به عنوان نقطه اتکا برای تقسیم فشار بین دندان های دیگر استفاده شود، بیمار باید قبل از ارتودنسی، درمان ایمپلنت را انجام داده باشد.

چرا گاهی اوقات باید قبل از کاشت دندان ارتودنسی انجام شود؟

در برخی موارد امکان انجام درمان ارتودنسی برای افرادی که همین الان هم ایمپلنت کاشته اند وجود دارد. اما این کار لزوما قرار نیست جواب دهد یا کار درستی باشد. زیرا ایمپلنت کاشته شده زمانی که به استخوان جوش بخورد، دیگر مانند دندان طبیعی قابلیت حرکت و جابجایی جزئی با نیروهای ارتودنسی را ندارد. یعنی دستگاه های ارتودنسی قادر نخواهند بود آن  ایمپلنت یا ایمپلنت ها را جابجا کنند و تنها دندان های طبیعی شما حرکت می کنند.

بنابراین برای دست یابی به بهترین نتایج در افرادی که هم جای خالی دندان دارند و هم مایلند ایمپلنت بکارند، در صورت نیاز و نبودن فضای کافی برای کاشت دندان، انجام درمان ارتودنسی قبل از جراحی ایمپلنت است تا در طول درمان ارتودنسی، هم دندان ها صاف و منظم شوند و هم فضای کافی برای کاشت دندان فراهم شود.

آیا با وجود روکش دندان می توان ارتودنسی انجام داد؟

برخی از افرادی که نیازمند ارتودنسی بزرگسالان هستند ممکن است یک یا چند دندان خود را روکش کرده باشند. به جز سوالاتی که درباره ارتودنسی و کاشت دندان از ما پرسیده می شود، امکان انجام ارتودنسی با وجود روکش دندان هم ممکن است سوالات و ابهاماتی برای بیماران و مراجعین ما ایجاد کند.

خبر خوب این است که حتی با وجود روکش هم می تواند درمان ارتودنسی را آغاز کرد. متخصان ارتودنسی طوری بریس ها و دستگاه های ارتودنسی را به روکش متصل می کنند که به روکش آسیبی نرسد. آن ها در طول درمان مراقبند که زروکش آسیب نبیند و یا مثلا شل نشود.

اما اگر بیش از حد نگران افتادن و شل شدن روکش دندان هستند احتمالا متخصص ارتودنسی به شما ارتودنسی متحرک را پیشنهاد دهد که در آن از پلاک های متحرک و شفاف برای صاف شدن دندان ها استفاده می شود و روی دندان ها سوار می شوند.

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

بسیاری از بزرگسالان دندان های کجی دارند که در دوران کودکی با استفاده از ارتودنسی کودکان برای صاف کردن آن ها اقدام نکرده اند. کج بودن دندان مخصوصا در دوره بزرگسالی مشکلات زیادی برای افراد پیش می آورد که کوچکترین آن ها میتواند زشت شدن طرح لبخند و گاه اعتماد به نفس در افراد باشد. روش های بی شماری برای صاف کردن دندانهای شما در تمام مراحل زندگی وجود دارد، و برخی از روش های ارتودنسی بزرگسالان ممکن است سریعتر از سایر روش ها باشد.

مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

در حالت عادی اگر بخواهید با روش های رایج و معمول ارتودنسی دندان، دندانهای ناصاف و کج خود را صاف کنید احتمالا به بیش از 1 سال زمان نیاز داریم. یعنی طول دوره ارتودنسی ما 1 یا بیشتر از یک سال خواهد بود.

با این حال در حوزه ارتودنسی بزرگسالان ما روش های درمانی داریم که ممکن است طی تنها چند ماه مشکلات را برطرف کرده و منجر به صاف شدن دندان ها شود.

آیا ارتودنسی سریع در چند ماه، واقعا امکانپذیر است؟

جواب کوتاه به این سوال “بله” است. ما نه تنها چنین چیزی داریم بلکه روش های مدرن ارتودنسی که توسط متخصص ارتودنسی بکار برده میشود هر سال ما را به درمان ارتودنسی سریع نزدیک تر میکند و با این حال به کار بردن عبارت ارتودنسی فوری درست نیست زیرا هنوز چنین امکانی وجود ندارد که در لحظه و خیلی فوری مشکلات ارتودنسی را برطرف کرد.

بکار بردن این عبارت بیشتر در خصوص انواع ونیر دندان مانند لمینت دندان صحت دارد که میتواند طرح لبخند را خیلی زود اصلاح کرده و دندان ها را صاف نشان دهد.

انواع درمان ارتودنسی سریع کدامند؟

در حالی که درمان ارتودنسی ثابت با بریس های فلزی و معمولی می تواند یک سال یا بیشتر طول بکشد، چند روش درمانی وجود دارد که امکان تسریع در روند صاف شدن دندان ها را برای ما فراهم می آورد. این روش ها غالبا از نوع ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی متحرک هستند و برای بزرگسالان در نظر گرفته میشوند.

این روش ها به بزرگسالان این امکان را میدهند که در یک مدت زمان کوتاه صاحب دندان هایی صاف شده و خیلی زود اعتماد به نفس و زیبایی لبخند خود را باز میابند.

از میان چندین روش مختلف ارتودنسی سریع 3 روش رایج و پرطرفدار عبارتند از:

  • اینویزیلاین یا (Invisalign®)
  • ارتودنسی (FAAB) یا (Fast Acting Adult Braces)
  • ارتودنسی ویلکودنتیک (Wilckodontics®)
  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

ریزش مو اتفاق بسیار ناخوشایندی است و به نظر نمی‌رسد هیچکس از این مشکل نسبتا رایج استقبال کند. بنا به دلایل مختلفی موها می‌ریزند و تعداد زیادی از افراد همواره تحت تاثیر ریزش مو هستند. یکی از عللی که می‌تواند باعث بروز چنین اتفاقی شود، انجام عمل جراحی لاغری است. اما برخلاف سایر علل؛ ریزش مو بعد از عمل لاغری موقت است و نباید نگران آن بود.

اصلا چرا ممکن است بعد از عمل لاغری با ریزش مو مواجه شویم؟

نتیجه تحقیقات اخیر نشان میدهد که دو عامل بسیار بسیار مهم یعنی استرس فیزیکی و جسمی، و از دست دادن سریع وزن، میتوانند باعث جابجایی مسیر انتقال مواد مغذی به ارگان های حیاتی تری مثل مغز، کلیه ها، کبد  و … شود.

یعنی در این دو شرایط؛ بیشتر مواد غذایی به ارگان های حیاتی تر منتقل میشود و سهم ماباقی ارگان ها در دریافت غذا که از اهمیت کمتری برخوردار هستند به حداقل میرسد. با این تفاسیر به نظر شما سلامتی مغز مهمتر است یا سلامت مو؟ در شرایطی که بدن با کمبود برخی مواد مغذی مواجه است، باید به مغز بیشتر غذا برسد یا به مو؟

شاید برای ما، به دلایل مسائل زیبایی شناختی، مو مهم باشد. اما قطعا برای بدن در چنین شرایطی حفظ سلامتی مهمتر است و رشد مو برایش چندان مهم نیست.

۴ روش پیشگیری از ریزش مو بعد از عمل جراحی اسلیو

در این مقاله ۴ روش ساده پیشگیری از ریزش مو بعد از اعمالی مثل اسلیو معده و بای پس معده ذکر شده اند.

۱- پروتئین، پروتئن و پروتئین!

پروتئین یک ماده بسیار مغذی و بسیار کاربردی برای بدن ما است. برای اینکه بعد از عمل جراحی با ریز مو مواجه نشوید حتما به تمام وعده های غذایی خود مقادیری پروتئین اضافه کنید

۲- مکمل ویتامین یادتون نره!

کمبود بسیاری از مواد مغذی میتواند باعث ریزش مو شود و مصرف ویتامین میتواند بسیاری از این کاستی ها را برطرف کند. بنابراین به مکمل های ویتامینی مخصوصا ویتامین های خانواده B به چشم دارو نگاه کنید. زیرا میتوانند به بهبود سلامت مو و جلوگیری از ریزش آن کمک کنند.

۳- آهن بسیار بسیار بسیار مهمه!

اگر با گذشت ۷ ماه پس از عمل اسلیو یا بای پس معده همچنان ریزش مو داشتید باید سطح آهن بدن خودتان را چک کنید. آهن یکی از مواد ریزمغذی مورد نیاز بدن است که کمبود آن میتواند باعث ریزش مو شود.

۴- زینک رو هم امتحان کنید!

اگر به هر دلیلی روش های بالا را امتحان کردید ولی هنوز ریزش مو دارید (که احتمال ۹۰ درصد با امتحانشون دیگه ریزش مو نخواهید داشت) سعی کنید که زینک یا همان (روی) را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. زینک یک ماده بسیار مهم و ارزشمند در رشد و حفظ سلامتی پوست و مو است.

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

در این مقاله به بررسی میزان موفقیت هر کدام از روش های جراحی لاغری زیر می پردازیم:

میزان موفقیت عمل جراحی بای پس معده

عمل بای پس از مهمترین عمل های لاغری است و حتی اگر بیمارن چاق سوزش سردل داشته باشند ، این جراحی را برای آن ها پیشنهاد می شود زیرا در اغلب موارد سوزش سر دل کاهش پیدا میکند.

بای پس معده از دریچه آمار و ارقام:

  • بعد از این عمل بیمار حدود ۷۰ درصد از کل اضافه وزن خود را از دست میدهد.
  • گزارش شده است که میزان مرگ و میر ناشی از این عمل حدود ۱/۱٪ درصد است
  • به صورت میانگین عوارض بای پس معده ۵٪
  • میزان شکست جراحی لاغری بای پس معده حدود ۱۰-۱۵٪ است.
  • میزان موفقیت عمل لاغری بای پس معده ۸۵-۹۰٪

میزان موفقیت عمل جراحی اسلیو معده

از پرطرفدارترین عمل های جراحی لاغری اسلیو معده است. اثر بخشی اسلیو تقریبا اندازه بای پس معده است اما به اندازه بای پس پیچیده نیست.

اسلیو معده از دریچه آمار و ارقام:

  • میانگین کاهش وزن در حدود ۵۹٪ تا ۶۵ درصد است
  • میزان مرگ و میر بسیار ناچیز و کمتر از نیم درصد است.
  • میزان شکست جراحی لاغری اسلیو معمولاً کمتر از ۱۵٪.
  • و میزان موفقیت عمل اسلیو معده حدود ۸۵٪ است.

میزان موفقیت باندینگ معده

باندینگ معده از کم تهاجم تریج و قدیمی ترین روش های جراحی در سراسر دنیا است.. باندینگ معده در مقایسه با سایر روش های مطرح مانند اسلیو و بای پس معده کمتر موثر است.

باندینگ معده از دریچه آمار و ارقام:

  • به صورت میانگین تنها ۴۹ درصد از اضافه وزن کاهش پیدا میکند
  • میزان عدم موفقیت عمل لاغری با باندینگ نسبتا بالا است زیرا در صورت دنبال نکردن از یک رژیم غذایی سالم و ورزش وزن به راحتی بر میگردد.
  • میزان موفقیت عمل لاغری باندینگ حدود ۵۰ درصد است.

میزان موفقیت روش بای پس روده یا دئودنال سویچ

این عمل نیز از هوادارن زیادی برخوردار است. ما طی این عمل کاری میکنیم تا هم حجم معده کاهش یابد و هم میزان جذب مواد غذایی به شدت کم شود. بای پس روده به نوعی ترکیبی از بای پس معده و اسلیو است. از این روش لاغری برای درمان چاقی در افرادی که شاخص توده بدنی بسیار بالایی دارند و با اضافه وزن بسیار زیاد مواجه هستند استفاده میشود. بیشترین نرخ کاهش وزن مربوط به عمل لاغری بای پس معده است.

بای پس روده از دریچه آمار و ارقام:

  • میزان شکست و بازگشت نتایج کمتر از ۵ درصد است.
  • و میزان موفقیت بای پس روده حدود ۹۵٪ است و از این نظر عالی است.

اطلاعات بیشتر در مجله سلامتی بیمارستان

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

شما برای مشکلات دهان و دندانتان به کدام دندانپزشک مراجعه می کنید؟ اگر دچار دندان درد شوید با کدام دندانپزشک ملاقات می کنید؟ زمانی که می خواهید شلوغی و ازدحام دندان های بهم ریخته خود را ردیف کنید چه طور؟ اگر قصد زیباتر کردن دندان های خود را داشته باشید از کدام دندانپزشکی کمک می گیرید؟ یا برای جایگزینی دندان از دست رفته خود چه می کنید؟ اگر شما هم میخواهید به پاسخ این سوالات دست پیدا کنید این مقاله را بخوانید تا با انواع تخصص های دندانپزشکی و کار هر کدام بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با مهمترین انواع تخصص دندانپزشکی

انواع تخصص دندانپزشکی به قرار زیر است:

متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست)

یک ارتودنتیست به جز دندانپزشکی عمومی، دوره  3 الی 4 ساله رزیدنتی را پشت سر گذاشته و قادر است جفت شدن نامناسب دندان ها را نسبت به هم  تصحیح کند .

متخصص درمان ریشه (اندودانتیست)

یک اندودنتیست در حقیقت متخصص درد در دندانپزشکی است. او به طور تخصصی با درمان ریشه و عصب کشی دندان های سخت سر و کار دارد .

متخصص بیماری های دهان و تشخیص

متخصص بیماری های دهان یا متخصص دندانپزشکی بیماری های دندان قادر است علائم، ناهنجاری ها و بیماری های بافت های نرم و سخت دهان را تشخیص داده و درمان کند و یکی از تخصص های دندانپزشکی است. رزیدنتی این رشته 3 سال است .

متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت ( پروستودانتیست )

متخصص پروتز دندانی و ایمپلنت دندان توانایی انجام انواع پروتزهای دندانی ، ایمپلنت دندانی ، فکی و صورتی و زیبایی را دارا می باشد .

متخصص دندانپزشکی کودکان (پودودنتیست)

دندانپزشکی کودکان همانطور که از نامش پیداست مربوط به پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان کودکان می باشد و از تخصص های خاص دندانپزشکی است .

متخصص جراحی لثه و ایمپلنت ( پریودانتیست )

تخصص پریودنتستری یکی دیگر از تخصص های دندانپزشکی است و متخصصین در این رشته پس از پایان دوران سه ساله تخصصی خود قادر هستند که علائم بیماری های لثه و بافت نگهدارنده دندان را به درستی تشخیص و آنرا درمان کنند .

متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان می تواند طیف وسیعی از خدمات دندانپزشکی را انجام  دهد . ترمیم های پیشگیرانه  و محافظه کارانه، تامین زیبایی ظاهری دندان ها، ترمیم و بازسازی دندان های طبیعی، بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها با استفاده از داروهای خاص، ترمیم تاج دندان با مواد همرنگ دندان، لامینت چینی و آمالگام در حیطه وظایف متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

مسواک کردن دندان ها حداقل دوبار در روز برای سلامت دهان و دندان بسیار اهمیت دارد. برای آنکه از این مسواک زدن نهایت بهره را ببریم، باید از یک خمیر دندان خوب استفاده کنیم. بیشتر خمیر دندان ها به منظور حل مشکل خاصی مانند کاهش حساسیت، بازسازی مینا برای سفید کردن دندان ها و خوشبو کردن دهان ساخته شده اند. به همین دلیل بهتر است پس از تشخیص نیاز و مشکل خود، بهترین و مناسب ترین خمیر دندان را انتخاب کنید. یک خمیر دندان خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

حاوی فلوراید باشد

فلوراید نوعی ماده ی معدنی طبیعی است که از فرسایش مینای دندان جلوگیری کرده و با پوسیدگی دندان مقابله می کند.

داری مهر تاییدADA

برخی از خمیر دندان ها دارای نشان یا تاییدیه ADA هستند. نشان ADA به معنای آن است که این محصولات ویژگی های ضروری یک خمیر دندان استاندارد را دارند که شامل:

  • حاوی فلوراید
  • حاوی عناصر فعال برای بهبود بهداشت دهان
  • فاقد عوامل طعم دهنده ای مانند شکر، که منجر به پوسیدگی دندان می شود
  • دارای شواهد علمی برای حمایت از تاثیر و ایمنی محصول

مخصوص مشکلات دندان

افرادی که دارای مشکلات خاص دهان و دندانی هستند، بهتر است خمیر دندان خود را بر اساس آن انتخاب کنند. به عنوان مثال برخی ممکن است دارای دندان های حساس بوده و نیاز به خمیر دندان های مخصوص حساسیت دندان داشته باشند.

آیا خمیر دندان های سفید کننده برای من مناسب است؟

بسیاری از افراد برای رسیدن به دندان های سفیدتر، به دنبال خمیر دندان های سفید کننده هستند. در واقع کار این خمیر دندان ها سفید کردن رنگ اصلی دندان ها نیست، بلکه از بین بردن لکه های سیاه است.

افراط در استفاده از خمیرهای سفید کننده دندان می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. مواد موجود در این خمیر دندان ها با ساییدن و برداشتن لایه بسیار نازکی از مینای دندان موجب سفید شدن آن می شوند.

از آنجایی که بدنمان قادر به ساخت دوباره مینای دندان نیست، بهتر است از افراط در هر ماده ای که به مرور زمان مینا را نازک یا ضعیف کند، بپرهیزیم.

علاوه بر این، بهترین خمیر دندان جرم گیر نیز برای حساسیت دندان مفید نیست، زیرا مواد موجود در آن موجب درد دندانهای حساس می شود.

در صورتی که دندان های لمینت یا ونیرکامپوزیت شده دارید، از خمیر دندان های سفید کننده استفاده نکنید. زیرا این خمیر دندان ها موجب سایش سطح رویی ونیر ها شده و به مرور زمان ظاهری متخلل به ونیر هایتان می دهند.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

وقتی صحبت از جایگزینی دندان‌ های از دست‌ رفته یا آسیب‌دیده می‌شود، ممکن است فکر کنید کدام گزینه بهترین جایگزین است. برای انجام این کار گزینه‌های مختلفی را می‌توانید انجام دهید که بستگی به شرایط شما و صلاح دید دندان‌ پزشکتان دارد. در میان این روش‌ها، ایمپلنت دندانی به‌ اندازه‌ای کارآمد و مناسب است که عملاً محبوب‌ترین روش جایگزین دندان‌های از دست‌رفته محسوب می شود. ایمپلنت دندان می‌تواند مزایای بسیاری را در اختیار شما قرار دهد که سایر گزینه‌ها فاقد آن باشند. در ادامه همراه ما باشید تا برخی از مهم‌ترین مزایای ایمپلنت دندان را برای شما بیان کنیم.

از فرسایش و تحلیل بافت استخوانی جلوگیری می‌کنند

در صورتی‌ که محل دندان از دست‌ رفته خود را ترمیم نکنید، به‌ مرور فک و لثه دچار تحلیل می‌شوند و این به دندان‌های اطراف نیز آسیب می‌زند. میله تیتانیومی که ایمپلنت شما را به استخوان فک شما متصل می‌کند، این عملکرد ضروری را انجام می‌دهد، حتی استخوان فک را تشویق می‌کند تا در طول فرایند بهبودی در اطراف آن رشد کند؛

از دندان‌های مجاور پشتیبانی می‌کند

شکاف در دهان شما که به دلیل از دست‌دادن دندان ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث شود که دندان‌های دو طرف شکاف موقعیت خود را تغییر دهند و منجر به ناهماهنگی شوند. ایمپلنت‌های دندانی این شکاف را پر می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که لبخندی زیبا و یکنواخت داشته باشید.

نیروی نیش را بازیابی می‌کند

یکی از اساسی‌ترین سؤالاتی که موقع انتخاب جایگزین دندان‌های ازدست‌ رفته مطرح می‌شود، راحت غذا خورد است. در بسیاری از موارد ممکن است فرد نتواند با همان نیرویی که سابق‌ بر این غذا می‌خورد، غذا بخورد. در ایمپلنت دندانی به‌خوبی به این مشکل برطرف شده است.

حفره‌ای روی سطح ایمپلنت ایجاد نمی‌شود

دندان‌های مصنوعی و پروتز دندان نیاز به مراقبت دارند تا از تجمع باکتری در دهان و ایجاد عفونت جلوگیری شود، اما موادی که ایمپلنت‌های دندانی از آن ساخته شده‌اند، نمی‌توانند پوسیدگی داشته باشند. در نتیجه شما هرگز نگران ایجاد حفره در ایمپلنت‌های دندانی خود نخواهید بود!

از تغییر شکل صورت شما جلوگیری می‌کند

دندان‌های شما به حمایت از ساختار صورت شما کمک می‌کند و از افتادگی گونه‌های صورت جلوگیری می‌کند. وقتی دندان‌هایتان را از دست می‌دهید، در واقع یکی از تکیه‌گاه‌های مهم صورت را از دست‌داده‌اید که در نهایت باعث می‌شود صورتتان تغییر شکل داده و شما را مسن‌تر نشان دهد. ایمپلنت‌های دندانی مانند دندان‌های طبیعی از صورت شما پشتیبانی می‌کنند و از تغییر شکل آن جلوگیری می‌کنند.

منبع: www.implantdr.ir

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

اگر برایتان جای سوال است که دندانپزشکان عمومی به طور روزانه در مطب خود چه اقداماتی برای بیماران و مراجعان خود انجام میدهید میتوانید با خواندن این بخش به پاسخ سوال خود دست پیدا کنید. به طور کلی این دندانپزشکان اقدامات و پروسه های زیر را در مطب های خود برای بیماران انجام می دهند:

  • انجام معاینات دندانپزشکی اولیه (شامل تشخیص سرطان اولیه، موارد اورژانسی، چکاپ های دوره ای، معاینات پریودنتال یا لثه ای، معاینات دهان)
  • تصویربرداری از دهان، فک و دندان با اشعه ایکس
  • تصاویر اختصاصی دندانپزشکی
  • اسکن دیجیتال
  • پر کردن دندان با باندینگ دندان
  • نصب انواع روکش دندان شامل روکش تمام سرامیک، فلز سرامیک، زیرکونیا و
  • نصب پل دندانپزشکی
  • انجام جراحی لثه
  • کاشت ایمپلنت دندان
  • کشیدن دندان
  • پیوند استخوان
  • درمان سندروم TMD (اختلال مفصل گیجگاهی فکی) یا TMJ (مفصل گیجگاهی فکی)
  • تجویز گارد دهان و دندان
  • درمان غیر مستقیم جهت صاف کردن دندان ها (روش های غیر ارتودنسی)
  • سفید کردن دندان ها در فرآیند بلیچینگ دندان
  • اتصال سیلانت برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان
  • درمان بوتاکس برای مقابله با میگرن، TMJ
  • تجویز یا در نظر گرفتن انواع پروتز دندان شامل دندان مصنوعی
  • عصب کشی دندان
  • پرکردگی موقت دندان
  • کمک به درمان دندان قروچه
  • نصب انواع ونیر دندان (شامل لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و ...)

آیا دندانپزشکان عمومی می توانند روش های تخصصی دندانپزشکی را انجام دهند؟

به جز پروسه های رایجی که در بالا نام برده شد، این دندانپزشکان میتوانند روش های پیشرفته تر دندانپزشکی را انجام دهند. اما از آنجا که متخصصان دندانپزشکی چند سال بیشتر از دندانپزشکان عمومی تحصیل کرده اند، بهتر است که برای انجام روش های تحصصی دندانپزشکی مانند ارتودنسی دندان، نصب ایمپلنت دندان، مشکلات پیشرفته لثه و … تنها به متخصصان واجد شرایط اعتماد کرد. در ادامه با مهمترین تخصص های دندانپزشکی آشنا خواهید شد.

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان

ممکن است که یک دندانپزک عمومی بتواند بخشی از وظایف این متخصص را انجام دهد اما ترمیم و اصلاح طرح لبخند به صورت تخصصی تنها از یک متخصص ترمیمی و زیبایی دندان بر می آید. این متخصص برای بهبود طرح لبخند اقدامات زیر را برای بیماران خود انجام می دهد.

  • نصب روکش دندان
  • نصب ونیر دندان شامل لمینت دندان
  • ترمیم تخصصی دندان با انواع مواد پر کننده
  • اینله و انله
  • بلیچینگ دندان
  • افزایش طول تاج
  • عمل زیبایی لثه
  • و

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

اسکرو یا (screw) در انگلیسی یعنی پیچ. و مینی اسکرو یعنی یک پیچ کوچک و نسبتا ریز. این اسکرو در دندانپزشکی به یک پیچ فلزی کوچک گفته می شود که از طریق لثه به داخل استخوان فک وارد می شود تا به عنوان یک لنگر برای کمک به حرکت دندان هایی که وضعیت نامناسب و کجی دارند عمل کند. برخی از افراد به آن ها را میکرو پیچ، مینی ایمپلنت (مینی ایمپلنت یکی از روش های جدید برای کاشت ایمپلنت دندان است و در خیلی از موارد به دلیل ضخامت کمتر و عدم نیاز به جراحی به ایمپلنت های معمولی ترجیج داده می شود.) یا دستگاه لنگر موقت ارتودنسی (TAD) نیز می گویند. عمده استفاده از این پیچ ها کمک به بالا رفتن دندان هایی است که بلند هستند یا از خط لثه فاصله گرفته اند.

دلیل استفاده از مینی اسکرو چیست؟

از این پیچ کوچک به منظور جابجایی دندانهای کج و یا از بین بردن فاصله بین دندان ها استفاده می شود. گاهی اوقات ممکن است نیروی وارد شده از سوی سیم ارتودنسی و سایر دستگاه های دیگر اشتباها برخی دندان ها را در موقعیت نامناسب قرار دهد. برای اصلاح این اشتباه از مینی اسکرو استفاده می شود. در چنین مواردی ، می توان از مینی پیچ به عنوان “لنگر” برای کمک به صاف کردن دندان ها و بستن فواصل استفاده کرد.

 این پیچ چگونه کار گذاشته می شود؟

می توان در هر لحظه در طول مدت زمان درمان ارتودنسی با بریس ثابت از مینی اسکرو استفاده کرد

ابتدا از بی حسی موضعی برای بی حس شدن لثه در ناحیه ای که قرار است پیچ کاشته شود استفاده می شود. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که پیش از پیچ کردن اسکرو از دهان شویه ضد باکتری استفاده کنید.

ممکن است ابتدا سوراخ کوچکی در داخل فک ایجاد شود تا پیچ وارد شده یا به آرامی و مستقیماً پیچ را در استخوان فک فرو میکنند

با قرار دادن پیچ ممکن است احساس فشار عجیبی داشته باشید.

بعضی اوقات از یک وسیله پلاستیکی به عنوان راهنما برای قرار دادن پیچ در موقعیت درست استفاده می شود.

برای شروع حرکت دندان می توان یک بریس را بلافاصله، یا در ویزیت بعدی، به مینی اسکرو متصل کرد.

میزان موفقیت درمان ارتودنسی با این پیچ ها چقدر است؟

البته شواهد کمی در خصوص نحوه عملکرد و یا تاثیر گذاری این روش در ارتودنسی وجود دارد. با این وجود در بررسی های انجام شده مشخص شده که درصد موفقیت درمان ارتودنسی با کمک این پیچ ها بیش از 80 درصد است. مینی اسکرو ارتودنسی معمولا طورری در فک کاشته میشود که ما بین ریشه دو دندان مجاور قرار میگیرد. در اغلب اوقات حین درمان ارتودنسی ثابت از این پیچ ها استفاده می شود.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

  • mahsa khalili