دکتر اخبار سلامتی

۸ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

به طور کلی مدت زمان ارتودنسی دندان با بریس های نامرئی 18 بوده که ممکن است با توجه به پیچیدگی مشکل هر بیمار این زمان افزایش یا کاهش پیدا کند. البته به خاطر داشته باشید که درمان ارتودنسی زمان بر بوده و به همین دلیل طی کردن مسافت های زیاد برای مراجعه به کلینیک ارتودنسی می تواند واقعا خسته کننده و زمان بر باشد. در نتیجه سعی کنید کلینیک ارتودنسی تان حتی الامکان نزدیک محل زندگی یا کار خود انتخاب کنید.

مزایای ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی در مقایسه با ارتودنسی های سنتی مزایای بسیاری دارد که شامل:

  • نامرئی بودن: حضور این بریس ها درون دهان اصلا مشخص نبوده و اطرافیان به سختی می توانند متوجه آنها شوند.
  • ساخت سفارشی: اینویزیلاین ها به صورت سفارشی و متناسب با قالب فک و دندان هر بیمار ساخته می شوند.
  • تحرک پذیری: در هنگام غذا خوردن، مسواک زدن یا سایر مواقع ضروری می توان آنها را از دهان خارج کرد.
  • درد و جراحت کمتر: از آنجایی که اینویزیلاین ها بر خلاف ارتودنسی ثابت، ضمایم فلزی ندارند، نمیتوانند به بافت نرم دهان آسیب زده و باعث جراحت آن شوند.

معایب این ارتودنسی

متاسفانه ارتودنسی نامرئی علیرغم مزایای فراوانی که دارد، دارای معایبی نیز هست که عبارت است از:

 گران بودن

یکی از مهمترین معایب ارتودنسی نامرئی بالا بودن قیمت آن است. از آنجایی که شرکت های بیمه هزینه ارتودنسی نامرئی را پوشش نمی دهند، بنابراین بیمار باید به تنهایی آمادگی پرداخت کل هزینه را داشته باشد.

 ضرورت استفاده 22 ساعته در روز

اینویزیلاین ها باید حداقل 22 ساعت در روز روی دندان ها قرار گیرند و تنها برای غذا خوردن و رسیدگی به بهداشت دهان و دندان از دهان خارج شوند. در واقع اگر قصد شرکت در مهمانی یا جلسه کاری را داشته باشید، اجازه خارج کردن آنها را از دهان نخواهید داشت.

ناراحتی جزئی بعد از نصب

بریس های ارتودنسی نامرئی ممکن است در ابتدا آزار دهنده و حتی دردناک باشند. در واقع عادت کردن دندان ها به حضور ارتودنسی ممکن است زمانبر باشد. در برخی موارد می توان با مشورت پزشک، برای کنترل درد دندان ها مسکن مصرف کرد.

دردسر ساز بودن

اینویزیلاین ها می توانند بسیار دردسر ساز باشند. از آنجایی که باید بریس های نامرئی را هنگام غذا خوردن از دهان خارج کرد، اینکار ممکن است در مکان های عمومی و رستوران ها بسیار خجالت آور باشد. همچنین لازم است بعد از خوردن هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید و این به معنی چندین بار مسوراک زدن در روز می باشد.

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

اگر دندان درد دارید و فعلاً دسترسی به دندانپزشک ندارید می توانید برخی از روش های تسکین درد که در این مقاله نوشته شده را بخوانید و امتحان کنید. روش های نامبرده شامل درمان فوری، درمان خانگی و روشهای دندانپزشکی هستند.

درمان فوری درد دندان چیست؟

اغلب مردم عادت دارند که در مواجه با انواع دردها (خفیف تا متوسط) صبر کنند تا درد خودش تسکین یابد. اما زمانی که درد شدید می شود به دنبال یک روش فوری می گردند که آن را سریع کاهش داده یا متوقف کنند. متاسفانه هیچ روش سریع، فوری یا به قول معروف درمان سه سوته برای درد دندان وجود ندارد. هر روشی ممکن است ابتدا درد را مقداری آرام کند و بعد از چند دقیقه یا چند ساعت به طور کامل آن را تسکین دهد.

اما در هر صورت یکی از روش های نسبتا سریع برای تسکین دندان درد ، مصرف داروهای بدون نسخه است. داروهای زیر می توانند به شما کمک کنند تا به خوبی درد را آرام کنید:

  • ایبوپروفن (ادویل، موترین)
  • ناپروکسن (Aleve)
  • استامینوفن (تیلنول)
  • ژل تسکین دهنده

دقت کنید که داروهای نامبرده برای بزرگسالان بالغ است و پیش از مصرف آن ها توسط یک کودک یا خانم بارار حتما با پزشک مشورت شود زیرا خانم های باردار و کودکان آسیب پذیر بوده و ممکن است با عوارض روبرو شوند.

درمان خانگی دندان درد چیست؟

البته دندانپزشکان، درمان های خانگی به منظور برطرف کردن مشکلات دندانپزشکی را توصیه نمی کنند مگر اینکه دسترسی به کلینیک یا دکتر دندانپزشک وجود نداشته باشد. مثلا اگر در یک منطقه دور افتاده هستید و یا در نیمه های شب با درد شدید دندان مواجه شده اید و فعلا امکان یافتن یا مراجعه به دکتر را ندارید، به صورت موقت می توانید روش های خانگی برای بهبود  تسکین درد دندان را امتحان کنید.

  • استفاده از کمپرس یخ
  • شستشوی دهان با آب نمک ولرم
  • استفاده از چای کیسه ای
  • میخک (بهترین روش درمان خانگی دندان درد)

سه روش دیگر که می توانند درد دندان را از بین ببرند عبارتند از:

  • وارنیش فلوراید موضعی
  • آنتی بیوتیک درمانی
  • کشیدن دندان در صورتی که نتوان آن را درمان کرد یا نتوان هزینه آن را پرداخت چون هزینه کشیدن دندان معمولا پایین تر از دیگر روش های درمانی است.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ژاله ایمپلنت

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

ایمپلنت دندان یک نوع روش جایگزینی دندان از دست رفته است که به طور کامل جایگزین تمام بخش های یک دندان طبیعی می شود. هر ایمپلنت متشکل از 3 بخش می باشد که مهمترین بخش آن پایه یا پیچ فلزی است که در داخل استخوان فک کاشته می شود.

مزایا ایمپلنت

  • یکی از بزرگترین مزایای ایمپلنت های دندانی این است که بار و فشار کمتری بر روی دندان های اطراف وارد می کند و باعث بهبود ساختار استخوان و لثه زیر دندان می شود.
  • آنها همچنین تمایل به کاهش خطرات طولانی مدت برای فک دارند.
  • به طور کلی، باید انتظار داشت که یک ایمپلنت دندانی با کیفیت بالا تا آخر عمر سالم باقی بماند. بنابراین طول عمر بالایی هم دارد. از میان بریج یا ایمپلنت، این ایمپلنت ها هستند که دارای دوام بیشتری می باشند.

معایب ایمپلنت

یکی از معایب ایمپلنت های دندانی این است که می توانند درمان پر هزینه ای باشند. به خصوص در مواردی که تعداد زیادی از دندان های شما در نقاط مختلف نیاز به تعویض دارند هزینه ایمپلنت دندان بسیار زیاد می شود.

ایمپلنت‌ها درمانی طولانی مدت هستند و برای تکمیل درمان نیاز به چندین مرحله دارند.

برای داشتن ایمپلنت، جراحی دهان اغلب مورد نیاز است و ممکن است پس از عمل کاشت اولیه، دهان شما ماه ها طول بکشد تا بهبود یابد. اگر بپرسید بین بریج یا ایمپلنت کدامیک کوتاه تر میباشند قطعا پاسخ ما بریج دندان خواهد بود.

مزایا بریج

  • مزیت اصلی بریج ها این است که یکی از مقرون به صرفه ترین روش ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته به حساب می آیند. البته هزینه دندان مصنوعی هم نصب به ایمپلنت بسیار کم بوده و یک روش مقرون به صرفه محسوب می شود.
  • یکی دیگر از مزایای بریج ها این است که در صورت وجود آسیب استخوانی یا تحلیل آن، نیازی به پیوند استخوان ندارند.
  • بریج ها همچنین فرآیند سریع تری را برای جایگزینی دندان های از دست رفته ارائه می دهند

معایب بریج

  • یکی از بزرگترین معایب بریج ها وارد شدن فشار بیش از اندازه به دو دندان متصل به پل است. به همین دلیل، به ندرت انتظار می رود که یک پل یک عمر طولانی دوام بیاورد.
  • پل ها همچنین نگرانی های مربوط به مشکلات ساختاری اساسی را برطرف نمی کنند. این بدان معناست که مشکلات درازمدت ناشی از تحلیل استخوان به دلیل برداشتن دندان‌ها حتی پس از رفع شکاف نیز به پیشرفت خود ادامه خواهند داد.
  • متاسفانه پل های کانتی لور فشار قابل توجهی را روی تک دندانی که به آن چسبیده اند وارد می کنند.
  • پل های مریلند نیز به دلیل حداقل میزان اتصال و ظرفیت محدود برای جذب نیرو، اغلب با مشکلاتی همراه هستند.
  • همچنین، اگر بریج مریلند به درستی نگهداری نشود، ممکن است منجر به از دست دادن دندان های مجاور و مقابل شود.

منبع:www.zhaleimplant.ir

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

اگر پس از کشیدن دندان و پرداخت هزینه کشیدن دندان به دنبال جایگزین کردن دندان های از دست رفته خود هستید اما نمی توانید با بریج یا ایملنت دندان آن ها را جایگزین کنید، دندان مصنوعی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

دندان مصنوعی ثابت

این بهترین نوع پروتز دندانی است و اگر تمام دندان ها از دست رفته باشد می  تواند یک دست کامل از آن ها را برای هر فک سفارش دارد. پروتزهای ثابت برای نصب شدن نیاز به کاشت ایمپلنت دندان دارند. در هر فک بسته به وضعیت تراکم استخوانی و نظر جراح ایمپلنت ممکن است 2 تا 6 یا حتی 8 ایمپلنت کاشته شود. پس از جوش خوردن ایمپلنت ها به استخوان فک و بهبود کامل لثه، پروتز ثابت روی ایمپلنت ها قرار میگیرد.

هزینه دندان مصنوعی ثابت بسته به نوع ایملنت، تعداد آن و جنس پروتز آن می تواند از ۵۰ میلیون تومان به ازای هر فک شروع شود.

دندان مصنوعی متحرک کامل

به این پروتزها دست دندان گفته می شود. این ها رایجترین انواع دندان مصنوعی هستند که با نام دندان مصنوعی سنتی شناخته می شوند. بسته به اینکه دندان های کدام فک به طور کامل از دست رفته باشد، می توان دست دندان کامل را برای فک بالا، پایین یا هر دو فک سفارش دارد. این ها کاملا متحرک هستند و هر زمان که بخواهیم می توانیم آن ها را در بیاوریم.

قیمت دندان مصنوعی تکه ای چقدر است؟

اگر فقط تعدادی از دندان ها از دست رفته باشد، برای جایگزین کردن آن ها از پروتز دندان مصنوعی تکه ای یا پارسیل استفاده می شود. این پروتزها می توانند آکریلیکی، ژله ای و یا کروم و کبالت باشند. در ادامه به هر کدام از آن ها و هزینه حدودی‌شان بیشتر آشنا خواهید شد.

منبع: www.zhaleimplant.ir

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

بهترین ایمپلنتهای دنیا در سوئیس ساخته می‌شوند. در واقع برندهای شناخته شده سوئیسی جزء برندهای مشهور جهانی هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند و به آن‌ها ایمپلنت سوئیسی گفته می‌شود.

برندهای ایمپلنت سوئیسی کدامند؟

ایمپلنت های سوئیسی از برندهای مختلفی ساخته می شوند. چند مورد از مشهورترین برند های ایمپلنت سوییسی عبارتند از:

ایمپلنت اشترومن

ایمپلنت اشترومن که ما درکشور ما با نام ITI آن را میشناسیم، به علت قیمت بالا و همچنین سود کمی که نسبت به دیگر برند‌ها دارد، استقبال زیادی از طرف بیماران نمی‌شود و در مقابل هم متخصصان تمایل زیادی به معرفی و بکارگیری آن ندارند. اما درست است که این نوع ایمپلنت سوئیسی قیمت بالایی دارد ولی به همان اندازه هم از کیفیت بالایی برخودار است.

ایمپلنت سوئیسی SPI

ایمپلنت اس پی ای نیز از قدیمی ترین برندهای سوئیسی به شمار می‌رود که قدمت بالایی را به خود  اختصاص داده است و کیفیت بسیار بالایی را دارد. زیبایی و ایمنی دو ویژگی مهم ایمپلنت اس پی‌ ای بوده که آن را در نزد دندانپزشکان محبوب نموده است. ایمپلنت SPI با انواع تاج دندان سازگار بوده و پایداری مکانیکی بالایی دارد.

 ایمپلنت سوئیسی  (SIC)

برند ایمپلنت Sic از دیگر برندهای  نوپای کشور سوئیس می‌باشد. اولین چیزی که راجع به این برند جلب توجه می‌کند، قیمت بسیار پایین آن نسبت به دیگر برندهای ایمپلنت دندان است.

در بررسی‌های انجام شده، این محصول کیفیت متوسطی دارد و جزو معدود محصولات اروپایی است که با این کیفیت به بازار عرضه می‌شود. در کل، اگر می‌خواهید با کمترین هزینه از یک برند اروپایی بهره مند شوید، استفاده از این برند ایمپلنت دندان توصیه می‌شود.

ایمپلنت دندان بیودنتال 

از دیگر برندهای ایمپلنت سوئیسی، ایمپلنت دندان بیودنتال است که در نوع خود بهترین است. همانند برند SIC، برند بیودنتال نیز یک برند نوپا است که نیاز به مراقبت‌های پس از کاشت ایمپلنت دارد

ایمپلنت ایده

ایمپلنت ایده از ایمپلنت‌های با کیفیت سوئیسی به شمار می‌رود که با نام دکتر ایده یکی از دندان‌پزشکان معروف و خوش نام سوئیسی شناخته می‌شود.

ایمپلنت ایده سابقه تولید چند ساله دارد و داشتن پایه‌هایی زاویه‌دار متمایز کننده این ایمپلنت، از سایر برند‌ها است و در شرایط سخت جراحی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد

 ایمپلنت سوئیسی (TRI)

یکی دیگر از برندهای مطرح سوئیسی که در زمینه تولید ایمپلنت فعالیت دارد برند TRI است. شرکت فوق سعی می‌کند در طراحی و تولید محصولات، کیفیت را به عنوان اصل اساسی در نظر بگیرد تا محصولاتش در سراسر جهان مورد استفاده قرار بگیرد و این استفاده توام با رضایت باشد.

منبع:www.implantdr.ir

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

جراحی اسلیو معده به یک روش درمانی محبوب در میان بیماران مبتلا به چاقی که به دنبال کاهش وزن هستند، تبدیل شده است. در این روش جراحی فرد شرایط ایده‌آلی برای کاهش وزن به دست خواهد آورد. اگر هنوز با این عمل آشنا نیستید پیشنهاد می شود که این مقاله را بخوانید زیرا مراحل اسلیو معده را به زبان ساده در این صفحه توضیح داده ایم.

چه افرادی نیاز به انجام عمل اسلیو معده دارند؟

  • افرادی که بین 18 تا 50 سال هستند. چون این محدوده بهترین سن برای عمل اسلیو است.
  • کسانی که با دیگر روش های لاغری موفق به کاهش وزن نشده اند. هر فرد چاقی لزوماً نیاز به جراحی ندارد. اول باید روش‌هایی مثل ورزش و تغییر عادات غذایی مانند کاهش مصرف غذا‌های ناسالم را امتحان کند و در صورت موفق نشدن به عمل جراحی روی بیاورد.
  • معمولاً افرادی که BMI  آن‌ها بالای ۴۰ است یعنی دچار چاقی مفرط هستند در اولویت قرار می‌گیرند.
  • هم چنین کسانی که دچار بیماری‌های مختلفی مثل دیابت، کبد چرب، کلسترول بالا، آپنه خواب و تمام بیماری‌های ناشی از چاقی هستند و نمی‌توانند فعالیت‌های ورزشی انجام دهند و حتی در فعالیت روزانه خود نیز دچار مشکل‌اند نیز کاندیدای مناسب برای انجام هستند، زیرا این عمل به کاهش وزن سریع آن‌ها کمک بسزایی می‌کند.

رژیم غذایی پس از عمل اسلیو معده

رعایت برنامه غذایی بعد از عمل بسیار در روند بهبود و نتیجه گرفتن تاثیر دارد. به صورت خلاصه میبایست پس از انجام این عمل نکات زیر در خصوص رژیم غذایی را رعایت کنید:

  • روز 1: رژیم مایعات پاک. برخی از جراحان به بیماران اجازه می‌دهند چند ساعت پس از جراحی آب بنوشند
  • روز 2-14: رژیم غذایی کامل مایع شامل شیک‌های پروتئینی، ماست، آبگوشت، شیر و آبمیوه
  • هفته 3-5: رژیم غذایی نرم
  • بعد از گذشت 5 هفته از انجام عمل می‌توانید شروع به خوردن غدا‌های معمولی کنید.

رعایت کردن مراحل بالا هر کدام به نوبه خود در انجام اصولی این عمل و گرفتن نتیجه مناسب تاثیر بسزایی دارند پس سعی کنید قبل از هرچیزی با کسب اطلاعات لازم درباره این روش درمانی و سایر نکاتی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم درست ترین انتخاب را داشته باشید.

منبع: www.bimarestaan.ir

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

در حال حاضر استفاده از درمان ارتودنسی در طول دوره بارداری خطرناک نیست. ولی لازم است در هنگام استفاده از این بریس‌ها موارد بهداشتی رعایت شود و درباره نحوه مراقبت از دندان ها با پزشک متخصص ارتودنسی صحبت کنید. استفاده از بریس‌های ارتودنسی در تمام طول مدت بارداری خانم ها یک درمان بی خطر و ایمن است.

در صورتی که خانم‌های باردار قبل از شروع دوره بارداری عکس‌های رادیولوژی خود را تهیه کرده باشند و با پزشک متخصص خود نیز مشورت کرده باشند هیچ خطری آن ها را تهدید نمی کند. ولی اگر خانم های باردار قبل از شروع بارداری عکس‌های رادیولوژی لازم را از دهان و دندان‌های خود تهیه نکرده باشد، احتمالا باید استفاده از روش‌های درمان ارتودنسی به آینده یعنی پس از به دنیا آمدن نوزاد موکول شود. در حقیقت برای این درمان لازم است از وضعیت دهان و دندان‌های بیمار عکس رادیولوژی گرفته شود تا به این ترتیب بتوان وضعیت قرارگیری دندان های بیمار بر روی یکدیگر و سایر مشکلات موجود در این رابطه را به طور دقیق تشخیص داد.

رژیم غذایی ارتودنسی در بارداری

نشان داده شده است که یک رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا تولید شیر مادر را افزایش می دهد و حتی این رژیم برای مادران باردار توصیه شده است. از منابع بسیار مهم جذب پروتئین میتوان به انواع گوشت ها اشاره کرد؛ اما جویدن برخی از گوشت ها دشوار است و در طول درمان ارتودنسی در دوران بارداری توصیه نمی شود. مخصوصا استفاده از گوشت گاو یا استیک نپخته میتواند برای شما خطرناک است.

در عوض راه های عالی دیگری برای تامین پروتئین مورد نیاز خود مثل تخم مرغ، سینه پخته شده مرغ، پنیر، ماست و لبنیات که با درمان ارتودنسی تداخلی ندارند استفاده کنید. ماهی همچنین می تواند یک منبع پروتئینی عالی است، اما در حالی که باردار هستید باید از مصرف هرگونه جیوه ای در ماهی هایی مثل ماهی مرکب و ماهی خال مخالی جلوگیری کنید.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

ارتودنسی ژله ای به نام های زیادی در بین مردم شایع است. نام هایی همچون ارتودنسی شفاف، نامرئی، شیشه ای، بدون سیم و... . با پیشرفت تکنولوژی در حوزه علم پزشکی و دندانپزشکی روش های نوبنی به وجود آمده است. با کمک این روش ها می توان مشکلات و ناهنجاری های دهان و دندان را راحت تر و سریع تر درمان کرد.

این ارتودنسی روش نوینی است که در حوزه ارتودنسی پا به عرصه گذاشته است و بیشتر مناسب افراد بزرگسال است. ارتودنسی نامرئی در سال های اخیر توانسته است جایگاه محبوبی در بین افراد پیدا کند. با استفاده از این ارتودنسی می توان در سنین بالا به راحتی و بدون نگرانی از وجود دستگاه ارتودنسی روی دندان، اقدام به درمان کرد.

مزایای ارتودنسی ژله ای

همواره سعی بر این است که درمان در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود و در جلسات ویزیت، آموزش و اطلاعات کافی به بیمار داده شود.

  • این پلاک ها متحرک هستند و در هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان قابل جابه جایی است؛ از این رو بهداشت دهان و دندان در طی این مدت می تواند به خوبی رعایت شود.
  • با توجه به اینکه این پلاک ها متحرک هستند، رژیم غذایی همانند قبل از دوره درمان است و به راحتی می توان غذای دلخواه را میل کرد.
  • این پلاک ها نامرئی هستند و به دلیل غیرقابل مشاهده بودن، اطرافیان متوجه درمان فرد نمی شوند.
  • از آن جا که در ساخت این پلاک ها هیچ سیم یا براکتی به کار نرفته است، در جلسات منظم و دوره ای نیاز به زمان زیادی برای چکاپ نیست.
  • این پلاک ها شفاف و بی رنگ هستند و دیگر نشانی از سیم و بریس در این ارتودنسی به چشم نمی خورد.
  • با این ارتودنسی دیگر نیازی به مراجعه زیاد به مطب متخصص ارتودنسی نیست. می‌توان هر ۶ هفته یکبار به مطب مراجعه کرد.
  • زمان درمان در مقایسه با روش های دیگر بسیار کمتر است.
  • عدم احساس درد زیاد، یکی دیگر از مزایای استفاده از این ارتودنسی است. بر خلاف ارتودنسی سنتی که براکت و بریس و سایر اجزاء ارتودنسی سبب ایجاد زخم و درد در دهان می شوند، این ارتودنسی به خاطر ویژگی های منحصر به فردی که دارد، مانع از آسیب می شود و فرد به راحتی می تواند دوره درمان را سپری کند.

اطلاعات بیشتر در مجله سلامتی بیمارستان

  • mahsa khalili