دکتر اخبار سلامتی

۶ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آیا چاق هستید و در کنار آن با فشار خون بالا مواجه هستید؟ آیا میدانید هایپرتانسیون یا افزایش فشار_خون به چه معنا است و چگونه ایجاد میشود؟ با نحوه درمان آن آشنا هستید؟ دوست دارید هم چاقی و هم مشکل هایپرتانسیون خود را با هم درمان کنید؟رابطه بین عمل لاغری و فشار خون بالا چست؟ آیا میتوان با عمل لاغری به درمان فشار خون بالا کمک کرد؟ حتما این مقاله را بخوانید تا ببینید چگونه یک جراح لاغری میتواند به شما در این خصوص کمک کند.

عمل جراحی لاغری چیست؟ عمل لاغری و فشار خون چه ارتباطی با هم دارند؟

روش های زیادی برای درمان چاقی مفرط و بیماری های مرتبط با آن وجود دارد. به جرات می توان گفت یکی بهترین، ایمن ترین و جدیدترین روش های لاغری، عمل لاغری می باشد. عمل لاغری یک روش تهاجمی است که با کمک جراحی قادر خواهد بود به کاهش وزن دائمی و درمان چاقی مفرط کم  کند.

هدف از جراحی چاقی، درمان دائمی چاقی با کمک کاهش حجم معده و کاهش مسیر جذب مواد غذایی است. بیشتر جراحی های لاغری با کمک روش لاپاراسکوپی که یک روش کاملا امن و بیخطر با حداقل عوارش است انجام داده میشود.

آیا واقعا عمل لاغری میتواند فشار خون بالا را درمان کند؟

جراحی لاغری راهی عالی برای کاهش وزن و کنترل سلامت شما است. در حقیقت، چندین مطالعه تحقیق شده به این نتیجه رسیده اند که جراحی باریاتریک یا چاقی می تواند اثرات مثبت طولانی مدتی بر فشار خون بالا داشته باشد.

برای مثال در مقاله ای که در سال ۲۰۰۴  انجام شد مشخص شد بیش از ۷۵ درصد افرادی که هایپرتانسیون داشتند، بعد از عمل لاغری مشکلشان برطرف شد یا به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد.

یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۰۶ نتیجه گرفت که جراحی لاغری به منظور کاهش وزن تاثیر زیادی بر درمان هایپرانسیون دارد. در حقیقت، بیش از نیمی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند، بعد از عمل دیگر نیازی به داروی فشار خون نداشتند.

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

کهولت و بالا رفتن سن طبیعی ترین اتفاقی است که بر هر شخص و هر موجود زنده ای رخ میدهد. هر چه ما پیرتر میشویم بخش های مختلف بدن ما نیز فرسوده شده و حتی احتمال از دست رفتن برخی بخش ها مثل موها و دندان ها نیز وجود دارد. در حقیقت، 25٪ از افراد بالای 65 سال تمام دندانهای خود را از دست می دهند و این میتواند کاملا طبیعی باشد. اما قرار نیست که حتمالا بالای 60 سال سن داشته باشیم تا دندانمان را از دست دهیم. با ما همراه باشید تا در این مقاله درباره فواید پر کردن جای خالی دندان توضیح دهیم.

حفظ و احیای قدرت جویدن مواد غذایی

اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده اید حتما میدانید که هر چیزی نمیتوانید بخورید و گاهی اوقات لذت خوردن خوراکی های مورد علاقه‌تان که سفت هستند را از دست میدهید. زمانی که دندان نداریم هرچیزی نمیتوانیم بخوریم زیرا اگر بخوریم علاوه بر آسیب به لثه ها، به گلو، مری، معده و سایر بخش های دستگاه گوارش نیز آسیب میبینند.

زمانی که دندان از دست رفته خود را با یکی از انواع روش جایگزین دندان پر میکنید میتوانید مانند سابق هر چیزی که دلتان خواست را بخورید و از آن ها لذت ببرید.

پیشگیری از حرکت، جایجایی و یا کج شدن دندانه ها

دندان ها به صورت طبیعی تمایل  به جایجایی دارند. یعنی در حالت عادی هم با وجود اینکه ثابت هستند اما به اندازه خیلی کم مدام در حال حرکت و جابجا شدن هستند. مخصوصا با افزایش سن این تمایل بیشتر هم میشود. اگر به دندان های افراد مسن نگاه کنید متوجه این واقعیت خواهید شد. اما زمانی که یک یا چند دندان از دست برود، این جابجایی هم بیشتر می شود؟ چرا؟ چون تا قبل از این آن ها فضا برای حرکت نداشتند اما اکنون زمانی که جایشان بازتر شده میتوانند راحت تر کج شوند. اگر ما با انواع روش جایگزین دندان  جاهای خالی را پر نکنیم قطعا باید شاهد تغییر وضعیت دندان ها باشیم که در نهایت ما را به درمان ارتودنسی سوق خواهد داد.

پیشگیری از تشکیل پلاک

وجود شکاف و فاصله در میان دندان ها میتواند خطر بزرگی برای تشکیل پلاک دندان باشد. اما با پر کردن جای خالی این دندان با انواع روش جایگزین دندان میتوان از بروز این مشکلات هم جلوگیری کرد.

افزایش اعتماد به نفس

شاید بزرگترین مشکل از دست رفتن دندان ها کاهش اعتماد به نفس باشد. اگر برای مثال شما در بخش جلوی دهان خود یک یا چند دندان از دست داده باشید لبخند شما ناقص خواهد شد. لبخندی ناقص باعث شرمساری، خجالت زدگی و کاهش اعتماد به نفس میشود. اما خوشبختانه با کمک انواع روش جایگزین دندان میتوانید نه تنها دندان از دست رفته خود را بازیابید بلکه به بهبود حس اعتماد به نفس خودتان هم کمک خواهید کرد.

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

بازگشت درمان ارتودنسی تنها در عده معدودی از بیماران دیده شده است. نتیجه درمان اغلب برای حدود 95% از بیماران رضایت خاطر را به همراه می آورد. در 5% باقیمانده نیز، برگشت درمان ارتودنسی دندان ممکن است به بررسی مجددی نیاز داشته باشد.

آیا بعد از درمان احتمال برگشت ارتودنسی وجود دارد؟

بله در برخی شرایط و به البته به احتمال کم، امکان برگشت درمان ارتودنسی پس از منظم شدن دندان ها وجود دارد. مثلا زمانی که بیمار به تمام توصیه های متخصص ارتودنسی یا دست کم مهمترین دستورالعمل های او عمل نکند ممکن است در دارزمدت با نامنظمی دندان مواجه شود. البته حتی در این صورت هم دقیقا مانند قبل دندان هایش نامرتب نمی شوند بلکه تا حدی چنین اتفاقی رخ می دهد.

استفاده از ریتینر به جلوگیری از برگشت ارتودنسی کمک میکند

استفاده مستمر از پلاک های متحرک (که خود نوعی ارتودنسی متحرک  هستند) می تواند بسیار مفید باشد. زیرا به بیماران این امکان را می دهد تا به این وسیله بتوانند فرایند جابجایی و انتقال دندان ها بعد از درمان را که با افزایش سن به سمت جلو و عقب حرکت می کنند متوقف کنند

 در چه مواردی برگشت درمان ارتودنسی دیده شده است؟

در صورتی که بیمار توصیه های ارتودنتیست خود را نادیده بگیرد ممکن است با برگشت ارتودنسی مواجه شود. این موارد ممکن است به اشکال زیر باشد:

  • برگشت نامرتبی دندان ها
  • باز شدن مجدد فضای بین دندانی یا فاصله بین دندان ها پس از ارتودنسی
  • برگشت مشکلات فکی

حفظ و نگهداری نتایج درمان ارتودنسی

بدون حفظ و نگهداری نتایج درمان، دندان ها پس از برداشتن براکت ها و  پایان درمان ارتودنسی ثابت به تدریج به حالت قبل از درمان برمی گردنند. برای تثبیت نتایج درمان شما بایستی پس از خروج بریس ها از دهان حداقل به مدت 12 ماه از پلاک های ارتودنسی متحرک بطور منظم استفاده کنید. پس از 12 ماه استفاده از پلاک های متحرک، متخصص ارتودنسی شما ممکن است از شما بخواهد که این پلاک ها را برای سه شب درهفته نیز استفاده کنید.

در واقع استفاده از ارتودنسی متحرک پس از خروج براکت های ارتودنسی ثابت از دهان شما، حفظ نتایج ارتودنسی را برای مدت طولانی امکان پذیر می سازد.

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

لازم نیست برای لاغری صورت جای دوری بروید و یا دست به کارهای عجیب و غیر عادی بزنید و هزینه های هنگفتی بدهید. کافی است کمی در سبک زندگی و عادات رفتاری تان دست ببرید و تغییراتی هر چند جزیی ایجاد کنید.

لاغری صورت با ورزش

اگر از لاغری به صورت طبیعی می پرسید باید اعتراف کنیم یکی از بهترین راه ها برای لاغری صورت همین ورزش کردن های روتین و مستمر است، آن هم نه چندان پیچیده و نه چندان پر هزینه، آن قدر دمِ دست که می توانید از همین الان شروع کنید:

صورتتان را نرمش دهید

نرمش صورت هم چهره تان را جوان تر می کند، هم به عظلات صورت قوت می دهد و هم زیباتر می شوید. پس معطل چه هستید؟! همین الان که نشسته اید و این مقاله را می خوانید، سمت راست صورت تان را از هوا پُر کنید و بعد هوا را از سمت راست به سمت چپ صورت ببرید. چند مرتبه تکرارش کنید! به همین سادگی!

نرمش با لب ها

حالا لب هایتان را جمع کنید، جلو ببریدش، به سمت دهان بکشیدش عقب و چپ و راستش کنید. این همه را به صورت متناوب و برای یک دقیقه انجام بدهید. بعد نوبت به دندان هایتان می رسد.

نرمش با لبخند

لبخند بزنید! اول دندان هایتان را بگذارید روی هم، اندکی فشار دهید و بعد لبخند بزنید. چند ثانیه به همین ترتیب چهره تان را نگه دارید. چهره را به حالت عادی بازگردانید و دوباره از نو… این کار را دو یا سه بار تکرار کنید.

پف کردن گونه ها

وقتش رسیده است که بروید سر وقت گونه هایتان! گونه هایتان پف کنید! بعد خالی اش کنید و به حالت اولیه برگردانید. باز گونه ها را پف کنید و باز به حالت اول برگردید. چند باری این کار را تکرار کنید. معجزه می کند.

نرمش مداوم صورت

مطالعات نشان می دهند اگر هر روز دو بار صورتتان را نرمش و این کار را برای دو ماه ادامه دهید، عملکرد ماهیچه های صورت بهبود می یابد و شادابی به چهره تان باز خواهد گشت.

لاغری چهره با تغییر برنامه غذایی

فرقی ندارد که از لاغری در کدام قسمت از بدن حرف می زنیم! نمی شود به مبحث لاغری اشاره کرد اما تاثیرات یک برنامه غذایی سالم را نادیده گرفت. و این‌جا، منظور از تغییر برنامه غذایی لزوما کم خوردن و یا رفتن زیر بار رژیم های لاغری سریع و سر سخت غذایی نیست، اگر چه گاه نمی شود از رژیم گرفتن زیر نظر پزشک تغذیه فرار کرد. اما تغییر برنامه غذایی ، بعضی وقت ها ، با اضافه و یا کم کردن چند آیتم کوچک، می تواند تاثیر به سزایی در لاغری پوست صورت بگذارد. مثلا آب نوشیدن!

منبع: www.bimarestaan.ir

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

شما تنها نیستید! تقریبا 50 درصد از مردم جهان از مشکل هالیتوز یا همان بوی بد دهان ناله می کنند. می گویند بوی بد دهان نه تنها یک مشکل بهداشتی بلکه یک مشکل جدی اجتماعی هم است

مهمترین دلایل بوی بد دهان

آدم گاهی خودش می ماند که این همه بوی بد از کجا می آید! مهمترین دلایل آن عبارتند از:

  • مشکلات حلق و بینی
  • بیماری های دهان و دندان
  • چرخه قاعدگی
  • مشکلات گوارشی

بوی بد دهان ناشی از لثه و دندان

یکی از رایج ترین دلایل بوی بد دهان، خرابی دندان و یا بیماری های مربوط به لثه است. یک علت هم ندارد، بخشی از آن به علت عفونت لثه و بخش دیگری از آن به علت جرم و خرابی دندان است.

نقش مهم جرم دندان در بوی دهان

حتما تا بحال دیده اید که آدم وقتی نخ دندان می کشد نخ دندان کمی بو می گیرد. این به علت جرم های چسبیده به دندان است. جرم دندان، لثه ها را ملتهب و آسیب پذیر می کند و موجب بوی بد دهان می شود. حالا اگر دندان پوسیده دارید و یا دندان تان را تازه پر کرده باشید، این بوی بد تشدید هم می شود. بهتر است قبل از اینکه دندان هایتان پوسیده شوند برای جرمگیری دندان اقدام کنید.

برای رفع بوی بد دهان چه باید کرد ؟

پیشتر نیز اشاره کردیم که این مشکل یکی دو علت به خصوص ندارد، ممکن است از مشکلات گوارشی ناشی شود و یا زیر سر خرابی دندان و لثه باشد. شاید این بوی بد از بیماری های گوش و حلق و بینی ریشه بگیرد، شاید هم همه چیز زیر سر دوران قاعدگی باشد. تازه هر یک از این اختلالات خود به چند علت و منشا تقسیم می شود. پس طبیعی است که از یک پاسخ همه گیر به جواب سوال بالا شانه خالی کنیم، چون هرگز جواب واحدی وجود ندارد. اما به طور کلی سه مرحله اساسی برای رفع این مشکل عبارتند از:

  • رفع منشا اصلی بوی بد دهان: ابتدا ببینید مشکل از کجاست. آیا دهان و دندانتان عیب کرده است و یا بیماری گوارشی دارید؟ بوی بد به خاطر بیماری های مربوط به گوش و حلق و بینی و یا مربوط به چرخه قاعدگی است؟
  • اصلاح رژیم غذایی: بعد بروید سراغ یک رژیم غذایی مناسب‌تر، رژیمی همخوان با ذایقه و طبع شما. مرکبات و میوه جات را در این رژیم از موارد اصلی قرار دهید.
  • رعایت اصول بهداشت دهان و دندان: در آخر اصول بهداشت دهان و دندان را حسابی رعایت کنید.

منبع: مجله دندانپزشکی ایمپلنت

  • mahsa khalili
  • ۰
  • ۰

عصب کشی دندان روشی است که در آن اقدام به معالجه ریشه دندان می‌کنیم. زمانی که پوسیدگی دندان وسیع باشد و دندان در حال از دست‌ رفتن باشد از عصب‌ کشی استفاده می‌کنیم. به‌ طور کلی هدف از انجام عصب‌ کشی، حفظ دندان است تا نیاز به کشیدن یا جای‌گذاری دندان مصنوعی نباشد

علائم عفونت پالپ و نیاز به عصب‌ کشی

در ابتدا به شما پیشنهاد می‌کنیم که هر چند یکبار دندان‌های خود را چکاپ کنید تا از این اتفاق پیشگیری کنید. در صورتیکه دندان پر کرده دارید انجام چکاپ هرچند مدت، برای شما بسیار ضروری است. به‌ طورکلی علائم زیر هشدار می‌دهد که به‌احتمال زیاد دچار آسیب در پالپ شده‌اید و باید عصب‌کشی کنید:

  • درد دندان و ورم لثه
  • درد در هنگام خوردن و نوشیدن مخصوصاً زمانی که غذا سرد یا گرم باشد.
  • لقی دندان
  • هنگام جویدن، درد داشته باشید.
  • ترشحات چرکی دندان
  • ورم صورت
  • تیره شدن رنگ دندان

عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام عصب‌ کشی، احتمالاً به یک الی دو جلسه نیازمند باشیم. در ابتدا یک معاینه کلی از شرایط دندان و دهانی شما انجام می‌شود. در صورت تشخیص نیاز به عصب‌کشی، از شما خواسته می‌شود تا یک رادیوگرافی از دندان انجام دهید. در زمان شروع عصب‌ کشی، ابتدا یک بی‌حسی موضعی به محل انجام، تزریق می‌شود تا دچار درد نشوید. سپس حفره‌ای داخل تاج دندان ایجاد می‌کنند. دلیل ایجاد این حفره‌ها این است که مته یا فرز دندان‌پزشکی به ریشه‌ها برسد. دیواره‌های محفظه پالپ و ریشه و به‌ خصوص نوک ریشه نیز کامل باید تراشیده و تمیز شوند.

پس از پاک‌سازی کامل هسته دندان، نوبت به پر کردن آن می‌رسد. دندانپزشک بادقت تمامی پالپ را با مواد پر کننده مخصوصی پر می‌کند و در نهایت دندان را مهروموم می‌نماید تا راهی برای نفوذ باکتری‌ها باقی نماند.

در آخر معمولاً دندان باید روکش شود. روکش دندان همان تاج مصنوعی است که روی دندان قرار می‌گیرد و آن را احاطه می‌کند. به‌ این‌ ترتیب دیگر فشار چندانی بر تاج واقعی دندان وارد نمی‌شود و خطر شکستن آن کاهش می‌یابد.

آیا زنان باردار مجاز هستند تا در دوران بارداری عصب‌ کشی انجام دهند؟

از آنجاییکه در صورت احساس کمی درد یا فشار در دهان، ممکن است بدن خود را سفت کنیم یا به خود فشار بیاوریم، بهتر است زنان باردار هیچ‌گونه از خدمات دندانپزشکی در بارداری، انجام ندهند. اما از آنجایی‌که عصب‌کشی یک درمان اورژانسی به‌ حساب می‌آید باید انجام شود. با این‌حال به دلیل نیاز به‌عکس پرتوی ایکس، توصیه می‌شود در صورت امکان، عصب‌کشی در سه‌ماهه دوم بارداری انجام شود.

منبع: www.implantdr.ir

  • mahsa khalili