دکتر اخبار سلامتی

  • ۰
  • ۰

بازگشت درمان ارتودنسی تنها در عده معدودی از بیماران دیده شده است. نتیجه درمان اغلب برای حدود 95% از بیماران رضایت خاطر را به همراه می آورد. در 5% باقیمانده نیز، برگشت درمان ارتودنسی دندان ممکن است به بررسی مجددی نیاز داشته باشد.

آیا بعد از درمان احتمال برگشت ارتودنسی وجود دارد؟

بله در برخی شرایط و به البته به احتمال کم، امکان برگشت درمان ارتودنسی پس از منظم شدن دندان ها وجود دارد. مثلا زمانی که بیمار به تمام توصیه های متخصص ارتودنسی یا دست کم مهمترین دستورالعمل های او عمل نکند ممکن است در دارزمدت با نامنظمی دندان مواجه شود. البته حتی در این صورت هم دقیقا مانند قبل دندان هایش نامرتب نمی شوند بلکه تا حدی چنین اتفاقی رخ می دهد.

استفاده از ریتینر به جلوگیری از برگشت ارتودنسی کمک میکند

استفاده مستمر از پلاک های متحرک (که خود نوعی ارتودنسی متحرک  هستند) می تواند بسیار مفید باشد. زیرا به بیماران این امکان را می دهد تا به این وسیله بتوانند فرایند جابجایی و انتقال دندان ها بعد از درمان را که با افزایش سن به سمت جلو و عقب حرکت می کنند متوقف کنند

 در چه مواردی برگشت درمان ارتودنسی دیده شده است؟

در صورتی که بیمار توصیه های ارتودنتیست خود را نادیده بگیرد ممکن است با برگشت ارتودنسی مواجه شود. این موارد ممکن است به اشکال زیر باشد:

  • برگشت نامرتبی دندان ها
  • باز شدن مجدد فضای بین دندانی یا فاصله بین دندان ها پس از ارتودنسی
  • برگشت مشکلات فکی

حفظ و نگهداری نتایج درمان ارتودنسی

بدون حفظ و نگهداری نتایج درمان، دندان ها پس از برداشتن براکت ها و  پایان درمان ارتودنسی ثابت به تدریج به حالت قبل از درمان برمی گردنند. برای تثبیت نتایج درمان شما بایستی پس از خروج بریس ها از دهان حداقل به مدت 12 ماه از پلاک های ارتودنسی متحرک بطور منظم استفاده کنید. پس از 12 ماه استفاده از پلاک های متحرک، متخصص ارتودنسی شما ممکن است از شما بخواهد که این پلاک ها را برای سه شب درهفته نیز استفاده کنید.

در واقع استفاده از ارتودنسی متحرک پس از خروج براکت های ارتودنسی ثابت از دهان شما، حفظ نتایج ارتودنسی را برای مدت طولانی امکان پذیر می سازد.

  • ۰۰/۰۹/۲۶
  • mahsa khalili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی