دکتر اخبار سلامتی

  • ۰
  • ۰

با توجه به اینکه پوسیدگی دندان شما در چه مرحله ای است، از روش های مختلفی برای درمان استفاده می شود.

پوسیدگی دندان در مراحل اولیه

پوسیدگی دندان در مراحل اولیه، که قبل از ایجاد حفره (سوراخ) در دندان است. شما می تواند برای پیشگیری از خوردن نوشیدنی ها و خوراکی های شیرین خودداری کنید. حداقل دو بار در روز با خمیر دندان هایی که حاوی فلوراید هستند؛ مسواک بزنید. فلوراید با تقویت مینای دندان به محافظت از دندان ها کمک کرده و دندان ها را در برابر اسیدهای پلاک که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود، مقاوم تر می کند.

درمان حفره یا سوراخ روی دندان

زمانی که پوسیدگی تا مرحله ای پیش رفته و باعث ایجاد سوراخ بر روی دندان شده باشد. درمان ممکن است به یکی از روش های زیر صورت گیرد:

پرکردن دندان

با مشخص کردن دندان پوسیده و اعمال بی حسی؛ دندانپزشک با استفاده از دستگاهی که توربین دندانپزشکی نامیده می شود؛ قسمت های پوسیده و آسیب دیده دندان را جدا می کند (می تراشد). پس از جدا کردن و تمیزکردن ناحیه آسیب دیده با استفاده از مواد پرکننده نظیر آمالگام، کامپوزیت و... پر می کنند

روکش دندان

در صورتی که پوسیدگی وسیع تر باشد، دندانپزشک از روکش بر روی دندان استفاده می کند. این روکش با قرارگرفتن بر روی دندان علاوه بر جنبه درمانی، جنبه زیبایی داشته و باعث اصلاح طرح لبخند نیز خواهد شد. مزیت روکش به این شکل است که علاوه بر زیبایی و جلوه مناسب، باعث ایزوله شدن دندان در زیر روکش شده و درصد خرابی دندان را به حداقل می رسانند.

درمان ریشه

این مرحله زمانی نیاز است که پوسیدگی دندان باعث از بین رفتن اعصاب شده و معمولا با درد همراه است. درمان ریشه یا عصب کشی شامل خارج کردن رگ های خونی، بافت های پیوندی دندان و همچنین بخش های پوسیده آن است. پس از عصب کشی و بررسی های لازمه، دندان را با مواد پرکننده پر کرده و از یک روکش برای رفع کامل حساسیت های احتمالی استفاده می کنند.

برداشتن دندان

این معمولا زمانی توصیه می شود که دندان به شدت آسیب دیده باشد و قابل ترمیم نباشد. دندانپزشک برای جلوگیری از پوسیدگی دیگر دندان ها و عفونت، اقدام به برداشتن و اصطلاحا کشیدن دندان می کند. اما همیشه یک راه درمان وجود دارد! کاشت دندان مصنوعی یا ایمپلنت دندان در حال حاضر یکی از جایگزین های دندان ها هستند. با کاشت دندان علاوه بر زیبایی و برگرداندن کارایی دندان از پوسیدگی و خرابی دیگر دندان ها نیز جلوگیری خواهید کرد.

 

منبع: www.zhaleimplant.ir

  • ۰۱/۰۱/۱۲
  • mahsa khalili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی