دکتر اخبار سلامتی

  • ۰
  • ۰

تحلیل یا فرسایش دندان یا (dental erosion) به از بین رفتن سطحی ترین لایه دندان (مینای دندان) گفته می شود که معمولا ناشی از حملات اسیدی در داخل دهان است. مینای دندان یک لایه بسیار سفت و سخت (سخت تر ترین بخش بدن) است که به رنگ سفید، تاج دندان را احاطه کرده و از عاج یا دنتین (لایه زیرین مینا) محافظت می کند. عاج دندان نیز یک لایه بسیار حساس است که حاوی عروق خونی و عصبی است و نمایان شدن آن می تواند باعث درد دندان و حساسیت شدید در آن شود. فرسایش مینای دندان یک مشکل رایج در افراد است و شناسایی، درمان و یا پیشگیری از آن بسیار مهم و حیاتی است.

از کجا متوجه شوم من با تحلیل دندان مواجه هستم؟

تغییر رنگ و یا کوتاه شدن دندان یکی از نشانه های اصلی تحلیل دندان یا فرسایش مینای دندان است. زمانی که لبه های دندان ها کوتاه و شیشه ای شده و یا اینکه به رنگ زرد و قهوه ای در آمده باشد، آن دندان ها دچار فرسایش شده اند.

و با توجه به اینکه عاج دندان یک بخش حساس و حاوی عروق خونی و پایانه های عصبی است، درد و حساسیت دندان نسبت به گرما و سرما، فشار، خوارکی های شیرین، اسیدی و گاز دار یکی دیگر از نشانه های تحلیل دندان است و باید حتما جدی گرفته شود.

چنانچه شما هر کدام از علائم ذکر شده را دارید یعنی یک یا چند دندان شما دچار تحلیل و فرسایش شده است.

تحلیل مینای دندان چگونه درمان می شود؟

البته فرسایش دندان همیشه نیاز به درمان ندارد. شما می توانید با انجام معاینات و مشاوره های منظم دندانپزشکی قبل از وخیم شدن شرایط، مشکل فرسایش مینای دندان را متوقف کنید.

در صورتی که دندان بیش از حد تحلیل رفته باشد، حتما باید درمان صورت بگیرد. زیرا از بین رفتن مینای دندان می تواند باعث آسیب به لایه زیرین دندان و در نهایت حساسیت و درد دندان شود.

برای درمان تحلیل دندان معمولا از باندینگ مواد پر کننده استفاده می شود. طی این روش اگر دندان های جلو تحلیل رفته باشند، از مواد همرنگ دندان (مانند کامپوزیت) برای ترمیم استفاده می شود. در مواردی که تحلیل بسیار شدید باشد دندانپزشک معمولا به شما پیشنهاد نصب روکش دندان را می دهد.

هزینه ترمیم تحلیل مینای دندان چقدر است؟

هزینه ترمیم تحلیل دندان بسته به نوع درمانی که شما نیاز دارید (یا توسط دندانپزشک انتخاب می شود) متفاوت خواهد بود. ما روش های مختلفی برای ترمیم دندان های تحلیل رفته داریم. برای مثال ممکن است لمینت دندان، ونیر کامپوزیت یا سایر روش های دیگر بکار گرفته شود.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

  • ۰۰/۰۶/۲۸
  • mahsa khalili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی