دکتر اخبار سلامتی

  • ۰
  • ۰

آیا کسی را می شناسید که به طور طبیعی دندان های صافی داشته باشد؟ اکثر مردم حداقل یک یا دو دندان کج در دهان خود دارند و بسیاری دیگر از شلوغی دندان ها و یا تعداد زیادی دندان کج رنج می برند

در ادامه به بررسی علت کج شدن دندان ها می پردازیم.

این عوامل عبارتند از:

ژنتیک متداول ترین علت کج شدن دندان ها

علت کج شدن دندان ها غالبا ژنتیک است. اکثر ما، همانند انتخاب رنگ چشم یا رنگ مو، هیچ کنترلی بر چگونگی درآمدن دندان هایمان نداریم. صفاتی که می توانند منجر به شلوغی دندان ها و عقب یا جلو بودن فک ها شوند، اغلب از والدین به ارث می رسند.

عادات غلط

تاثیر برخی عادات غلط که در کودکی شکل گرفته اند، می توانند سال ها بعد نمود پیدا کنند. با اینکه این عادات تسکین دهنده مانند مکیدن انگشت شست یا دیگر انگشتان، استفاده از پستانک تا دوران نوپایی خطرناک به نظر نمی رسند، اما می توانند در آینده موجب کج در آمدن دندان ها و نهایتا ارتودنسی شوند.

علاوه بر این، عادات غیر ارادی دیگری مانند تنفس از راه دهان، پیش آمدگی زبان یا بلع معکوس می توانند موجب کج شدن دندان ها یا مشکلات بایت شوند.

بالا رفتن سن

زمان هم می تواند تاثیر خود را بر دندان ها بگذارد. متاسفانه با بالا رفتن سن دندان ها تمایل بیشتری به حرکت به سمت جلو، کج شدن و شلوغی پیدا می کنند. بر خلاف تصور عامه، دندان های عقل هیچ تقصیری ندارند و عامل اصلی آن از دست رفتن استحکام و تغییر شکل استخوان فک به مرور زمان می باشد که دندان ها را ترغیب می کند که به جلو حرکت کنند.

آسیب

آسیب دیدن صورت می تواند موجب حرکت دندان ها و نامرتبی آنها شود. همچنین ضربه خوردن به دهان می تواند موجب جا به جایی فک، بیماری لثه و در نهایت کج شدن دندان ها شود.

از دست دادن دندان

از دست دادن دندان های شیری یا اصلی پیش از موعد، می تواند بر جایگاه دندان های باقی مانده تاثیر گذاشته و موجب حرکت آنها به سمت جای خالی آن دندان ها شوند. اگر دندان دائمی خود را از دست داده اید بهتر است هرچه زودتر از روش های جایگزین دندان از دست رفته استفاده کنید تا بقیه ی دندان های شما کج نشوند. این روش ها میتواند ایمپلنت دندان، بریج، پروتز دندان و ... باشد.

ترمیم های دندانی

ترمیم های نادرست دندان ها مانند روکش ها و بریج دندان می توانند به دندان فشار وارد کنند و موجب حرکت آنها شوند. همچنین آنها ممکن است بر شکل بایت و نحوه روی هم قرار گرفتن دندان ها نیز اثر بگذارد. در صورتی که پس از ترمیم دندان ها، دچار هر گونه مشکلی شدید، سریعا با دندانپزشک ترمیم و زیبایی خود تماس بگیرید.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

  • ۰۰/۰۷/۱۴
  • mahsa khalili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی