دکتر اخبار سلامتی

  • ۰
  • ۰

اگرچه بسیاری از زنان دوران نه ماهگی را بدون ناراحتی دندان می گذرانند، اما بارداری می تواند برخی از شرایط را بدتر کند یا شرایط جدیدی ایجاد کند. معاینات منظم دندانپزشکی بارداری و عادات بهداشتی خوب می تواند به سلامت دندان شما و کودکتان کمک کند. در ادامه مهم‌ترین تاثیرات بارداری، دهان و دندان عبارتنداز:

ژنژیویت یا التهاب لثه در بارداری

حفره دهانی می تواند تحت تأثیر تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می‌ افتد، قرار گیرد. به عنوان مثال، برخی از زنان به شرایطی مبتلا می‌شوند که به نام «التهاب لثه بارداری» شناخته می‌شود. در این حالت التهاب لثه‌ها می‌تواند باعث تورم و حساسیت شود. همچنین ممکن است هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، لثه های شما کمی خونریزی کند. در صورت عدم درمان، التهاب لثه می تواند منجر به مشکلات جدی تر بیماری لثه شود. دندانپزشک شما ممکن است تمیز کردن مکرر حفره دهان را برای جلوگیری از این امر توصیه کند.

افزایش خطر پوسیدگی دندان

زنان باردار ممکن است به دلایل مختلفی در معرض خطر پوسیدگی دندان قرارگیرند. اگر بیشتر از حد معمول کربوهیدرات می‌خورید، این امر می تواند باعث پوسیدگی شود. همچنین تهوع صبحگاهی این پتانسیل  را دارد که میزان اسیدی که دهان شما در معرض آن قرار می گیرد را افزایش دهد، که می تواند پوشش خارجی دندان (مینای دندان) را از بین ببرد. گفتنی است که دو بار مسواک زدن در روز و یک بار نخ دندان کشیدن نیز می تواند در دوران بارداری به دلایل زیادی از جمله تهوع صبحگاهی، حساسیت لثه ها و خستگی متوقف شود. پس مهم است که روال خود را حفظ کنید. زیرا عادات بد در دوران بارداری با زایمان زودرس، محدودیت رشد داخل رحمی، دیابت بارداری و پره اکلامپسی مرتبط است.

کیست دندان در بارداری

در برخی از زنان، رشد بیش از حد بافتی به نام “کیست های بارداری” روی لثه ها ظاهر می شود که اغلب در سه ماهه دوم بارداری اتفاق می‌افتد. این کیست یا تومور ناشی از سرطان نیست، بلکه فقط تورم است که اغلب بین دندان ها مشاهده می‌شود و حتی ممکن است مربوط به پلاک اضافی باشد. این تومور به راحتی دچار خونریزی می شود و ظاهری شبیه به تمشک قرمز و خام دارد. البته معمولاً پس از تولد نوزاد ناپدید می شوند، اما اگر نگران هستید، با دندانپزشک خود در مورد برداشتن آنها مشورت‌کنید.

آیا میتوان از بی حس کننده های موضعی در دوران بارداری استفاده کرد؟

اگر باردار هستید و نیاز به دندانپزشکی ترمیمی به خصوص پرکردن یا کشیدن دندان دارید، یکی از مواردی که لازم نیست نگران آن باشید ایمنی داروهای بی‌حس‌کننده‌ای است که دندانپزشک ممکن است در طول عمل استفاده کند. آنها در عمل هم برای شما و هم برای کودکتان خطرناک نیستند

منبع: www.zhaleimplant.ir

  • ۰۰/۱۲/۱۹
  • mahsa khalili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی