دکتر اخبار سلامتی

  • ۰
  • ۰

برخی از افراد بعد از انجام جراحی لاغری به خصوص عمل اسلیو، رژیم لاغری و ورزش کردن، متوجه این موضوع می شوند که وزنشان ثابت مانده و تغییری نکرده یا به اصطلاح دچار استپ وزن شدند. این موضوع در اثر عوامل مختلفی برای بسیاری از افراد در رژیم کاهش وزن اتفاق می افتد

استپ وزن چیست؟

استپ وزن زمانی اتفاق می افتد که بدن در یک وضعیت ثابت باقی مانده و تغییر وزن نداشته باشد. اگر فردی بعد از عمل اسلیو، رعایت رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت های ورزشی، بعد از سه هفته هیچ تغییر وزنی نداشته باشد، حتما دچار استپ وزنی شده، این موضوع تقریباً طبیعی است و همه افرادی که رژیم لاغری دارند، آن را تجربه کرده اند.

انواع استپ وزنی

قبل از پرداختن به دلایل استپ وزن بعد از عمل اسلیو معده  باید با انواع استپ وزنی آشنا شد. به طور کلی استپ وزنی به دو بخش زیر تقسیم می شود:

استپ وزن کاذب

استپ وزن کاذب وقتی رخ می دهد که وزن در اثر دلایلی خاصی توقف کند و با از بین رفتن این دلایل، دوباره تغییر وزن شروع می شود.

 برای مثال استفاده از کورتون موجب حبس شدن آب در زیر پوست می شود و باعث اضافه وزن می شود و هنگام وزن کشی تغییر وزن را نشان نمی دهد. اما با قطع مصرف کورتون دوباره کاهش وزن شروع می شود. بنابراین استپ وزن کاذب، موقتی وگذراست.

استپ وزن واقعی

استپ وزنی واقعی به دلیل سازگاری متابولیکی بدن اتفاق می افتد، بدن با شرایط جدید رژیم غذایی و ورزش سازگاری  می کند و در مقابل تغییر وزن مقاومت نشان می دهد.

دلایل استپ وزن بعد از عمل اسلیو

دلایل مختلفی باعث بروز استپ وزن می شوند که عبارتند از:

عدم رعایت صحیح رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو

بعضی از افراد بعد از گذشت یک مدت کوتاه بعد از عمل اسلیو تصور می کنند که تسلط کاملی بر روی برنامه غذایی پیدا کردند و دقیقا طبق برنامه پیش نمی رود و ممکن است کالری بیشتری نسبت به رژیم غذاییشان مصرف می کنند. در این حالت فرد با عدم تغییر وزن رو به رو می شود.

اندازه گیری نامناسب کالری دریافتی از دلایل استپ وزن بعد از عمل اسلیو

اندازه گیری مقدار کالری مواد غذایی مختلف بسیار سخت است و زمانی که افراد به صورت تخمینی کالری ها را محاسبه کنند، ممکن است کالری دریافتی شان بیشتر از حد تعیین شده باشد، به همین علت روند کاهش وزن متوقف می شود.

اطلاعات بیشتر در bariatricsurgery.ir

  • ۰۲/۰۶/۲۸
  • mahsa khalili

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی